De osynliga

3,6

Handling: Jan Thomas sista dag i fängelset slutar mycket traumatiskt då han blir rejält misshandlad av sina medfångar. Men han kan vara glad över att det inte slutade värre då han han blivit stämplad som barnamördare - även om han själv hela tiden nekat till anklagelserna.
Nu är han åter fri och får en andra chans att göra något vettigt av sitt liv. Han är en talangfull organist och han får jobb i en kyrka där hans talang och ödmjuka inställning snabbt gör honom populär hos sina chefer. Han blir också mycket god vän med kyrkans präst, den ensamstående mamman Anna, som bor med sin lille son Jens. Jan Thomas beslutar sig för att inte berätta om sitt förflutna för Anna, men så hinner hans förflutna ikapp honom. Agnes, en lärare, kommer till kyrkan med sin klass. Hon känner genast igen Jan Thomas som den yngling som dömdes för mordet på hennes lille son?

År: 2008
Regissör: Erik Poppe
Originaltitel: DeUsynlige
Alternativ titel:Troubled Water (Internationell totel)
Ursprungsland: Norge
Trond Espen Seim
Trine Dyrholm
Stig Henrik Hoff
Pål Sverre Hagen
Anneke von der Lippe
Ellen Dorrit Petersen

Siixten

Stark film med utmärkta, trovärdiga rollprestationer.

Denna film börjar stark med att hemskt kartlägga vad som har hänt innan vår historia visas och förklaringen på slutet får allt att förändras och jag vet inte om jag velat ha det så. Dock är det fin filmning och verkligen vacker orgelmusik som ibland får för mycket plats. Den första delen av hans historia avgudar jag, den var så klockren och okrystad att det är oförskämt bra. Sen när samma historia utspelar sig igen tycker jag att det blev lite för segt men även denna sida av berättelsen är förfärlig och intensiv. Slutet är bra sammanflätat, även om vi lämnas lite undrande på vissa fronter och jag hade gärna sett ett mera avslutande slut för alla. Varmt rekommenderat ja, lite lång men filmen börjar starkt och avslutar i samma anda.

Biopremiär: 2009-05-22