Season of the Witch

Handling: En riddare blir anlitad för att transportera en kvinna misstänkt för häxkraft. Klostret som är deras mål ligger på andra sidan riket och på vägen dit upptäcker riddaren att något inte står helt rätt till med anklagelsen...

År: 2011
Stephen Campbell Moore
Ulrich Thomsen
Robert Sheehan

Copyright Lionsgate

Spännande och lagom lång film. Händelserik rakt igenom. Inga sega och långsamma perioder i filmen

Redan vid första anblicken är det lätt att dra ett antal paralleller mellan Season of the Witch (2011) och Black Death (2010), som jag tidigare har recenserat här på bloggen. De båda filmerna behandlar en kaotisk tid i historien där pesten har utplånat en stor del av befolkningen och drivit de överlevande till fasa, där skräcken och vidskepligheten, spridd av en allsmäktig kyrka, leder till att misstänkta häxor bränns på löpande band. Och filmerna etablerar en outsider, vars själva existens tycks hotas i antågandet av de nya, skrämmande tiderna, och där historien framhävs med övernaturliga element och en oviss gissningslek som hotar att sluta i katastrof.

Men där Black Death skildrar denna bloddrypande historiska period med säker regi och brutalt allvar, tycks Season of the Witch skämtas bort redan i den allra första scenen. Det ytliga samspelet mellan Behmen och Felson, vilket karakteriseras av vitsiga meningsutbyten, skär sig illa med den dramatiska ramen för historien, och allteftersom filmen fortsätter förvärras bara detta intryck. Om vi till det lägger att karaktärerna är föga utvecklade, och avsikter och motivationer flaxar fram och tillbaka utan någon synbar eftertanke, dröjer det inte länge innan min tålamod tar slut. Storyn är faktiskt ganska spännande av och till, men det hela når aldrig någon höjdpunkt och traskar vidare utan att någonsin veta vart den är på väg.

Jag ska erkänna att regissören Dominic Sena har gjort ett tappert försök att skruva upp intelligensen, för den påstådda häxan bjuder på avgörande suspens fram till en viss punkt. Men tyvärr faller även detta försök på att hon, trots regissörens avsikt att vilseleda tittaren, alltid framstår som just det prästerna säger att hon är - en häxa. Den där plågsamma gissningsleken kommer egentligen inte till sin rätt, och ger aldrig manuset den substans det kräver, eller den känslomässiga inverkan som var dess avsikt. Detta, kombinerat med den ohyggliga avrundningen, hjälper snabbt till att döda mitt intresse. De sista tjugo minuterna är farligt nära att gäspas bort.

Slutligen utgör de skrattretande effekterna kronan på det rostiga verket. Det är till och med så illa att de fula effekterna tycks smitta av sig på både score och scenografi, där de "pampiga" historiska miljöerna, bergen, fästningarna - till och med de skraltiga husen där "pöbeln" håller till - framstår som malplacerade leksaker. I slutänden är Season of the Witch en film med potential, men vars illa hanterade manus och plastiga kulisser driver hem intrycket av filmen som ett föga genomtänkt skämt. Regissörens oförmåga att leva upp till en dramatisk hype gör med andra ord en tvåa självklar.

Underhållande för stunden. Fick ungefär det jag förväntade mig. Stark tvåa!

Jag tyckte faktiskt att den var bra. Mystisk och man ville se mer för att veta vad som skulle hände.. lite rys i kroppen när man såg den

Frida_OSX

snygga miljöer och effekter, men storyn håller inte och käraktärerna är inte några höjdare. några underliga scener som är lite dåligt skapade.