Orphan

Handling: Efter att Kate och John Coleman förlorat sitt lilla barn bestämmer de sig för att adoptera en 9-årig flicka som inte är i närheten av att vara så oskyldig som hon först verkar.

År: 2009

Lorry Ayers
Karel Roden
Rosemary Dunsmore

Copyright Warner Bros.

Denna rysare med regi av Jaume Collet-Serra har blivit mycket populär i USA. Vid första anblicken gör den dock inget särskilt originellt intryck, då konceptet har setts många gånger förr och av och till får mitt intresse att vackla. Samtidigt som filmen är oerhört spännande på det stora hela, så inkluderar den inga särskilt kusliga scener - förrän twisten mot slutet av filmen gör sig känd och vänder upp och ned på praktiskt taget hela mitt omdöme av filmen fram till denna punkt. Denna vändning utgör ett häpnadsväckande skickligt grepp för att bryta av mot den mängd skräckfilmer som har använt sig av konceptet med ett ondskefullt barn.

Vad gäller skådespelarna är det svårt att bortse från Isabelle Fuhrman i rollen som Esther. Detta oskuldsfulla yttre som döljer en ondska ingen i familjen lyckas förutse, har gett upphov till en till synes ändlös hyllning av skådespelerskan i rollen. Såväl Fuhrman som Vera Farmiga gör överraskande bra insatser. Jag måste även berömma den fantastiskt skickliga sminkningen - makeupartisterna visar sig på styva linan i filmens avslutande del då Esther förändras till det yttre på ett otroligt spöklikt vis.

Som jag har klargjort är jag överlag mycket nöjd med denna överraskande originella film, även om det är lätt att inse hur pass mycket bättre historien skulle ha kunnat bli om manuset inte hade skrivits om så pass mycket. Filmens ursprungliga manus innehöll betydligt mer fakta om Esthers bakgrund och avslöjar detaljer som gör flickans dubbelspel både mer logiskt och mycket mer skrämmande. Orphan ligger visserligen på latsidan med chockeffekter och är snarare en thriller än en rysare, men en mycket lyckad sådan.

"I'll shoot Mommy if you tell."

Snygg förpackning med något udda tvist av en annars sönderkopierad genre med det klassiska ondskefulla barnet. Bra spänning och bra skådespelare, Isabelle Fuhrman är fantastisk och gissningsvis ett namn som är mycket välkänt inom fem år. Filmen är lite tvunget ologisk här och var men helheten håller den uppe. Stark trea!

En riktigt bra och obehaglig skräckifilm. Från början till slut är det spänning och mystik. Väldigt bra skådespeleri av Isabelle Fuhrman. Slutet i filmen är också väldigt bra. Spännande till sista sekund. Den här vill jag verkligen rekommendera för dig som gillar skräckfilmer! Det är en bland de bättre skräckisarna med barn. Wow!

Hade egentligen förväntat mig en film med många övernaturliga inslag, men detta funkade också väldigt bra. Svår att förutsäga.

Thriller , blev inte dr rädd.

antoniuz

svag 4a. Håller med tidigare resecenter att Fuhrman gör bra ifrån sig.

Milla86

Läskig film, som faktiskt börjar relativt lugnt. En familjeidyll med tragiska händelser bakom sig, drabbas ännu hårdare av ytterligare en.

Ett intressant perspektiv är det psykologiska. Det är ganska lärorikt att se hur manipulation kan splittra en känslig familj.

En riktigt spännande och intressant film, i samma stil som "Omen".