Percy Jackson och kampen om åskviggen

Handling: Percy Jackson håller på att bli utslängd från skolan - men det är det minsta av hans bekymmer. Gudarna på Olympia och andra monster verkar ha tagit klivet ut från Percys bok om grekisk mytologi och in i hans liv - och de är inte på gott humör. Zeus åskvigg har blivit stulen och Percy är huvudmisstänkt. Nu måste Percy och hans vänner hitta det stulna föremålet och avslöja ett mysterium mäktigare än gudarna själva.

År: 2010
Maria Olsen
Richard Harmon
Erica Cerra

Copyright Twentieth Century Fox

Det här är inte så dålig som man kanske väntar sig. Påminde en del (i ämnet och karaktärer) om Clash of the titans (det är ju byggt på grekisk mytologi) men denna är så mycket bättre. Tvärtom än vad som väntas. Passar alla åldrar, är inte bara för yngre.

Riktigt bra film, spännande, fart och fläkt redan från början. Får en stark 4:a

Tyckte denna filmen var riktigt bra, älskar den grekiska mytologin och fantasy. Har dock ej läst böckerna så vet ej om filmen följer dem riktigt men tyckte den va riktigt snygg och underhållande.

jag förstår inte hur den här kan ha fått så dåligt betyg, jag älskade den! Den var faktiskt originell, bra gjord, rolig, häftig, bra skådespel. Sen är jag galen i grekisk mytologi och de grekiska gudarna, så den här filmen är guld värd i mina ögon!

Tyckte faktiskt mycket om denna film :) det var en härlig handling och mycket komedi i det hela som gjorde att det inte blev tråkigt. även om den hade en härlig handling så var den inte 100% stark. en trea med ett litet plus i kanten.

Hook

Trög Harry Potter-wannabe

Percy Jackson lever med sin mamma och hennes kille i New Yorks förorten. En dag tas Percy och hans klass ut på en studie resa till stadsmuseet. Där blir han överfallen av sin vikarie som visar sig vara en mytologisk varelse från forna grekiska mytologin. Percy blir räddad av sin vän och professor och tagen till en plats där hans identitet är skyddad från alla faror som väntar honom i den vilda värld av grekiska myter och monster.

Percy Jackson är en plågsam film att se inte bara för sina bedrövliga skådespelare val utan för den hjärtlösa och matta dialog som förekommer genom hla filmen. Det är ingen som helst karaktärs drivenhet i filmen utan allt är hoppas jag kan det och nu det och sen det här. ingensom helst vilo stund för att ta in karatärerna som skall driva filmen framåt. Effekterna och striderna är det ända som räddar filmen från totalt fiasko.

Kanske man har blivit för gammal för såna här simpla och karktärslösa äventyrs-filmer. Man vill ha mer kännsla och det irriterar in i djupet i mina sinnen om film att jag rent utsagt lämnade visningen 15 minuter innan slutet. Att komma och se en film med sån hög budget och förvänta sig ett högklassigt äventyr. Så får man Uwe Bolls Narnia version kastade i ansiktet som en hink kall vatten.

Percy Jackson och kampen om åskviggen må vara en bra bok men filmen är värre än bra den är måttlig underhållande om man är under 14 år och man kan förvänta sig att det blir mer Harry Potter-wannabes.

Story: 2-
Skådespelare: 1
Regi: 2-

Helhet: 1+

Biopremiär: 2010-02-24
Filmpunkten-id: 21961

Percy Jackson: Monsterhavet (2013)