Notorious!

Handling: Alicia är dotter till en amerikansk nazistspion som döms till fängelse för förräderi. På kvällen efter rättegången möter hon den amerikansk agenten Devlin och som botgöring för sin fars gärningar ber han henne att på uppdrag av den amerikanska regeringen åka till Rio de Janeiro för att spionera på sin fars nazistvänner. Alicia och Devlin blir dock förälskade och riskerar plötsligt att sätta hela uppdraget på spel...

År: 1946

Alex Minotis
Lester Dorr

Copyright MGM Home Entertainment

Scary miss Mary

Att en så här gammal film fortfarande håller måttet är ganska otroligt egentligen. Den har verkligen åldrats med värdighet. Filmen är väldigt spännande och man fastnar i den. Bergman och Grant passade i hop. Här spelade Grant lite hårdkokt agent. Väldigt bra!

Det här är en film som hyllats framför allt för sin cinematografi vad gäller kameravinklar, klippning, placering av skådespelare i filmrutan o.s.v. För mig som amatör spelar det dock ingen roll eftersom jag helt enkelt inte ser vad som är så himla "briljant". Platt film som aldrig blir särskilt spännande trots att det är en thriller med Hitchcock vid rodret.

Jag tycker väldigt mycket om Alfred Hitchcock, och bänkade mig därmed framför Notorious med hyfsat höga förväntningar, som tyvärr inte infriades. Bergman och Grant är överraskande bleka i varandras sällskap, och den hetsiga intrigen tär avsevärt på tålamodet. Trots de snygga miljöerna lyckas jag inte uppamma något seriöst intresse för den deppiga historien - faktum är att större delen av filmen rullar förbi innan något intressant verkligen hinner hända. Jag har sett ett antal av Hitchcocks filmer, och denna föll mig minst sagt inte på läppen. Notorious (1946) är förmodligen en av regissörens sämsta produktioner.
"This fog gets me."
"That's your hair in your eyes."

Ganska seg historia men inte helt utan finess, svag 3:a

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120821 på plats 149 på IMDb Top 250.
Måste säga det första jag gör att denna film var ett halvt sömnpiller, mycket händelsefattigt och spänningen steg alldeles för lite! Förstår ej varför denna ligger som en av världens bästa filmer på IMDb Top 250. Kan hplla med Goliatbagge och Sophie i det de säger.
Men visst är produktionen, regin och skådespeleriet professionellt, vilket gör att filmen når objektivt sett når upp till en trea precis i betyg.

Det som gör att filmen får en 3:a är inte handlingen, utan att den känns väldigt välgjord. Visserligen funkade handlingen till viss del också, men den var inte alls så bra som jag hade hoppats på.

Helt okej film, Ingrid Bergman är väldigt bra i denna film..

"This fog gets me."
"That's your hair in your eyes."

rivulet

en rätt medelmåttig film, men med vissa fantastiska rollprestationer och karaktärstolkningar som drar upp snittet från en tvåa!

Bra och hederlig gammal klassiker av häxmästaren Hitchcock. Efter en lite seg inledning kom den igång och kameravinklarna var väldigt snygga.
Helt klart sevärd film, även om den inte tillhör Hitchcocks bästa alster.

Filmen är svartvit

Notorious (1992)