E.T. the Extra-Terrestrial

3,6

Handling: En vilsen liten utomjording tre miljoner ljusår hemifrån. En ensam tioårig pojke vill ta med honom hem. Två liv som förändras i ett äventyr och av vänskap utan världsliga hinder.

År: 1982
Regissör: Steven Spielberg
Originaltitel: E.T. the Extra-Terrestrial
Alternativ titel:E.T.
Längd: 01:55, 02:00 (Extended version)
Ingår i tema: Utomjordingar

Michael Durrell
David Berkson
Erika Eleniak

Copyright Universal Pictures

"En film jag vuxit upp med och lärt mig att älska. Den varelse som fångade hela världen och skänkte människorna hopp och kärlek - E.T"

Detta är antagligen den första filmen som jag lärde mig att älska. Sagan om den lilla utomjordingen som lämnas kvar på jorden av misstag, men som hittar vänskapen hos en liten människa. "E.T" är ingen orginell film, men inom sin genre är den det. För den lyckas med det som andra filmer misslyckas med, realismen bland annat. Det är så himla bra gjort och därmed trovärdigt. Bara skådespelarna påverkar filmen något enormt. Henry Thomas som Elliott är fantastisk. Och Drew Barrymore som bara var 5-6 här gör sin bästa roll, någonsin.

Resten av skådespelar-ensamblen är lysande, fast jag tycker det är synd eftersom jag inte sett någon av de andra skådisarna i andra filmer på senare tid, förutom Barrymore som lyckades bra i hollywood. Jag tycker Henry Thomas är ett fynd i den här filmen, och jag måste hitta fler filmer som han medverkar i.

Berättelsen och händelseutvecklingen är det bästa i filmen, efter E.T - som är filmhistoriens bästa och viktigaste varelse, om man nu kan säga så. Musiken? Självklart, John Williams är Steven Spielberg trogen, så det kan inte gå fel. Det är otroligt vackert och bra gjort.

"E.T" är - precis som Spielberg själv säger - en film som är viktig för oss under den här perioden av vår tid då vi får uppleva krig och terrorism. "E.T" innehåller inte sådant, bara hopp och kärlek och glädje. Jag tycker också, personligen, att "E.T" är den viktigaste filmen som gjorts. Vill man fyllas av glädje så ser man helt enkelt "E.T" och man glömmer allt annat.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 5

"E.T" är otroligt bra. En film man måste ha sett under sin livstid. Har du inte sett den än så rekomenderar jag dig verkligen att se den. E.T fångade allas hjärtan när han kom. Han har fortfarande kvar mitt. Stark femma, ett mästerverk.

martin88

Filmen har en väldigt härlig atmosfär och är mycket välgjord. Skådespelarna är för sin ålder osannolikt bra måste jag säga, det är man verkligen inte bortskämd med! Manuset känns genomtänkt och filmen är en glädjespridare. Detta är dock inte riktigt min typ av film, har för det mesta lite svårt för det övernaturliga blandat med helt vanliga händelser (med några filmer som undantag). Personligen känner jag att den var i längsta laget och lite för enformig för ett riktigt toppbetyg, men detta är en riktig klassiker som man verkligen bör ha sett!

Bilbo_one

En av de bättre filmerna frå de tidiga 80-talet. Gillade den verkligen. E.T är väldigt bra gjord för att vara 80-talare. Bara bra. Svag 4:a

filmälskartjejen

Jag grät. Grät, grät, grät. Menn det är bara helt enkelt omöjligt till att tacka nej till att återse denna förtjusande, ljuvligt magiska film. Lille E.T är bara för gullig och filmen gör gott i ens hjärta. Den har ett lyckligt slut, vilket gör även mig mycket lycklig. Medan den är rörande, sårande och sorglig, är den också humoristisk, spännande och jättebra. Den går knappt att mäta vid vissa andra filmer, alltså rättare sagt de som är mindre bra. Men E:T är kort sagt ett mästerligt elefantkliv i filmvärlden.

Riktigt bra film, men otroligt sorglig. Svårt att inte fälla en tår.

Jag är inte en av dem som är helt överförtjust i ET men det är en väldigt bra film med både djup och bredd. Jag tror jag har hört någongång att de filmerna som Spielberg ville bli ihågkommen för var denna och Schindler's List, och jag kan förstå varför!!

Shcookie

Det var MYCKET länge sedan jag såg "E.T", men jag kommer ihåg att jag totalt älskade den. En mycket söt, dramatisk, rolig, och samtidigts sorglig film. Tur bara att allt slutade lyckligt med vår lille Utomjording, annars hade jag blivit mycket, mycket ledsen och deprimerad.

Se den om du inte redan har gjort det. Du MÅSTE se den! Nu!

Christiian2

Otroligt fin film och älskade denna som liten!

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Steven Speilberg +
Skådespelare: Drew Barrymore +
Unik: +

Angelus

En jävligt bra film av Steven Spielberg, suverän handling, bra skådespeleri, kul att se en ung Drew Barrymore, E.T är något som man aldrig glömmer (både filmen och utomjordingen)