Draktränaren

4,0

Handling: En son till en viking, tränar sin tandlösa och skygga drake till att bli en modig hjälte. Tillsammans möter de världens faror och tillsammans.

Bygger på boken med samma namn av Cressida Cowell.

År: 2010

Jay Baruchel
America Ferrera
Craig Ferguson
T.J. Miller

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Isko

Ett fantastiskt äventyr! Kanske den bästa datoranimerade filmen sedan Toy Story. En stark 4a!!

Når upp till en 3:a, men inte mycket mer än så. Jag tycker att konceptet börjar bli ganska uttjatat. Redan innan jag sett filmen kunde jag säga hur den skulle sluta. Går nog hem bäst hos ganska små barn.

Isko

Dom dataanimerade filmerna är verkligen vår tids Walt Disneyfilmer. Det görs nästan ingen dataanimerad film som är dålig. Och How To Train Your Dragon är verkligen inget undantag. Den här filmens starkaste punkt är skaparnas förmåga att verkligen personifiera den sagolika bilden av vikingar som folk känner till. Muskulösa barbarer med horn på hjälmarna. Riktiga karlakarlar som dricker öl, slåss och dödar...ja...drakar. Filmen handlar om vikingar vars liv går ut på att döda drakar. En liten pojke blir vän med en drake och hela drakdödarkulturen sätts på spel. Det är lite som en Micke & Molle saga. Dom fick bara inte bli vänner! Att vikingarna pratar med skotsk dialekt är bara för underbart. Dom har verkligen skapat tvättäkta vikingar från sagornas värld. Den lilla pojken Hiccups största dröm är att bli en stark viking och drakdödare. Men när han träffar den blåa söta draken Toothless så ändras hans liv för alltid. Den blåa drakens personlighet är helt underbar. Det är en ren njutning att se filmen. Många dubbelyxor som svingas i luften, vrålande dräglande vikingar och eldsprutande drakar. Om du har det minsta intresse i vikingar så kommer du att älska den här filmen.

Med roliga repliker, gullig story och världens sötaste drake var detta en mycket underhållande film som jag gärna ser om! 4+!!

e_mange

Så sjukt snyggt gjord. Hade allt man kan tänkas i en film. Humor, känslor och lita spänning.

4- spännande men ända inte särskilt förutsägbar. Annorlunda story.

sh0rty

Klockren! Helt underbar!