Countess, The

2,2

Handling: The Countess inspireras av den sanna historien om den ungerska grevinnan Erzebet Báthory (1560-1614) som anklagades för att ha torterat och dödat hundratals flickor och unga kvinnor och dömdes till livstids isolering. I denna dramatisering förälskar sig grevinnan i en arton år yngre man och blir besatt av att hålla sig ung och vacker genom att behandla sin hud med mänskligt blod.

År: 2009
Regissör: Julie Delpy
Originaltitel: The Countess
Alternativ titel:Die Gräfin (Tyskland)
Alternativ titel:La comtesse (Frankrike)
Ursprungsland: Tyskland, Frankrike
Julie Delpy
Daniel Brühl
William Hurt
Anamaria Marinca
Sebastian Blomberg

Copyright CCV

3+ för en välgjord historisk film. Spännande och fina miljöer som ger filmen en trovärdighet. Klart värd att se.

Efter att ha sett och uppskattat Julie Delpys tidigare film, Två dagar i Paris (2007), blev jag minst sagt besviken på The Countess. Det är inte nog med att samtliga skådespelare lyckas göra fullständigt vedervärdiga insatser och rabbla upp sina repliker som om de läste direkt ur manuset. Denna skrala historia är dessutom oengagerande och slarvigt genomförd, och kriget som skulle utgöra en majestätisk bakgrund mot denna falnande romans och grevinnans tragiska livsöde nämns upprepade gånger filmen igenom - men utan att bidra med någon sorts spänning som lyckas rädda den här usla filmen från en etta. Jag ska medge att jag fann det fascinerande att följa huvudpersonens vacklande psyke, den blossande kärlek hon hyser för mannen ifråga och hennes association mellan hans övergivande och hennes eget yttre. Utöver detta upskattar jag dock inte filmen på någon punkt.

Jag - ett monster (1971)