Heaven

3,7

Handling: Philippa är engelsklärare i Turin och har under åren sett allt för många studenter gå ner sig i drogberoende. Även hennes man har fallit offer för narkotikan. Hon söker nu hämnd och målet för denna är Vendice, som bakom en fasad som framgångsrik affärsman driver en hänsynslös knarkhandel. Utan att tveka placerar hon en bomb på Vendices kontor. När polisen stormar Philippas lägenhet är hon redo att ta sitt straff. Först på polisstationen får hon veta att attentatet misslyckats. Vendice har klarat sig oskadd, men fyra oskyldiga människor har fått sätta livet till, däribland två barn. Hennes val att för ett ögonblick sätta de moraliska lagarna ur spel, har fått ödesdigra konsekvenser. Hennes motiv var att få omvärlden att öppna ögonen för ondskan, istället blir det oskulden som faller offer. Philippa faller handlöst ner i avgrunden, hennes synd är utan slut och hon förlorar tron. Men i sin djupaste förtvivlan välsignas hon med kärleken från en ung polisofficer, Filippo.

År: 2002
Vincenzo Ricotta
Mauro Marino
Stefania Orsola Garello
Fausto Lombardi

Gillade denna film mycket när den var slut då man fick till rätt känsla. Blanchett och Ribisi har bra samspel och Tom Tykwer är en skicklig regissör som ju slog igenom med Lola rennt. Riktigt snyggt foto är det också som bidrar till stämningen.

en riktigt bra och vacker film. börjar är hemsks och gripande och filmens resterande förlopp är bara rakt igenom bra. Cate Blanchett och Giovanni Ribisi är bäst i sina roller och dem passar bra ihop. en stark fyra!

En intressant och tragisk film som behandlar de moraliska aspekterna skam,förlåtelse m.m. Det är tyst emellanåt, tror jag vet vad regissören vill uppnå,(att det ska vara vackert), men det är inget jag faller för. Bra skådespelarinsatser.

Ett orginellt och välgjort drama. Mitt intresse för filmen var hela tiden på topp.

tennisemme

En mycket vackert filmad film. Giovanni Ribisi är helt oemotståndlig. Jag skulle kunna se den här filmen igen bara för att se honom ^_^ Men självklart ger filmen mig något att tänka på. En smart film. Gör alltid det oväntade.

producenten

Riktigt snyggt foto! Filmen är bra och lämnar många tankar efter sig! Bra skådespel! Gillar den helt enkelt

r_orsen

Mycket starkt drama må jag säga. Skildrar hur saker och ting kan gå så fel här i livet. Ett beslut vi gör kan kosta andra livet. Heaven är en mycket speciell film och märklig också. Man måste skärpa sig för att hänga med i handlingen. Inte så många repliker men musiken har en viktig roll då den berättar handlingen. Slutet förtjänar extra beröm. Cate Blanchet är superbra och Giovanni Ribisi är ännu bättre i huvudrollerna.