Human Centipede, The

1,9

Handling: Den pensionerade kirurgen dr. Heiter drömmer om att skapa en mänsklig tusenfoting genom att placera människor på knä bakom varandra. Med hjälp av Rohypnol, skalpeller och tre offer skapar han sitt livsverk i källaren genom att operera ihop dem från mun till anus.

År: 2009
Regissör: Tom Six
Originaltitel: The Human Centipede (First Sequence)
Ursprungsland: Nederländerna , Storbritannien
Akihiro Kitamura
Dieter Laser
Andreas Leupold
Ashley C. Williams
Ashlynn Yennie
Peter Blankenstein

Copyright Six Entertainment

Jag vet inte riktigt om jag hatar eller tycker om filmen. Tycker den är ganska sjuk rakt igenom. Känns nästan som en ond dröm. Kunde inte sluta titta även om man i princip vet vad som ska hända. Tycker skådespelet på tjejerna är dåligt till en början men blir lite bättre mot slutet. Då handlar det iof mest om att gråta och hulka, men iallafall. Doktorn är riktigt skräckinjagande. Hand utseende måste vara passande till varenda skräckis. Fy.
Men filmen utspelar sig på få platser och det händer inget man inte räknat med.
Hur kan man komma på en sådan här story??

Men filmen utspelar sig på få platser och det händer inget man inte räknat med.
Hur kan man komma på en sådan här story??

En 2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jag fascineras av att nån för det första gör en sån här film alls. För det andra sitter jag kvar lite av respekt mot filmen i sig/regissören som haft en vision med detta verk - och jag undrar; hur ska man sluta en sån här film? För det tredje undrar jag vilka sponsorer/producenter ställer upp på denna egentligen bisarra skräckfilm? Och tror att den kommer sälja?
Den har på IMDb fått 4,5/10 i medelbetyg, och på FilmPunkten 2/5. Metascore: 33/100 på IMDb.

den var inte bra någonstans utan bara oerhört äcklig och hemsk!! vem har en sådan sjuk fantasi som kommer på något sådant här?

SnyggSteefan

Hur kan folk tycka denna var bra? På vilket sätt är den bra?
Jag håller verkligen med om att iden var annolunda, att den var äcklig med tanke på vad han gjorde.
Men skådespelet sög, handlingen var väldigt förutsägbar i vissa lägen, den var töntig och blablabla.

Hur kan dem ens vilja och komma på idén om att släppa två till?

Elemental

Ojojoj. När man trodde man hade sett det värsta. Vilken sanslöst sjuk idé... Att sy fast tre människor till en mänsklig ”tusenfoting”, det slår väl alla rekord.

Filmen berörde mig, den vad vidrig. Fruktansvärt vidrig faktiskt. Men jag kan ändå inte tycka att den var bra. Karaktärerna agerar ibland så himla dumt och det är saker här och där som drar ner helhetsintrycket. Filmen är dessutom ganska likformig, det händer inte så mycket mer än det som visas på trailern.

Och slutet är så makalöst korkat. Jag har läst att det ska komma en tvåa, men att ändå avsluta filmen på det sättet gör mig bara frustrerad.

jezzie86

I den här filmen är det själva tanken på vilket sjukt, vidrigt och fullkomligt absurt experiment det handlar om som är det mest skrämmande. Har man väl vant sig vid den tanken skulle jag inte vilja påstå att själva filmen i sig är särskilt skrämmande. Tyvärr är den istället rätt långtråkig och det blir inte mer spännande än ett par rymningsförsök. Skådespelarinsatserna är, trots den kritik som uppkommit, faktiskt bra förutom av den "mittersta" tjejen. Hennes skådespelarprestation gjorde mig lite mörkrädd.

Hade regissören lagt ner mer krut på att utveckla filmkaraktärerna och handlingen hade nog den här filmen kunnat bli hyfsat bra, trots den helt gastkramande idén om att skapa en mänsklig tusenfoting.

Frida_OSX

hmm... min första tanke var: värsta pervert filmen. Men jag måste säga att den var bra, på ett creepy way. Den var trovärdig och många detaljer var med i filmen.
Något som dock gjorde den sämre var hela konceptet med de tre hundarna. Jag anser att det är omöjligt att genomföra en sådan operation med hundar och få dem att överleva länge nog för att de skulle acceptera situationen.
På det hela taget var det en bra film och den kämpar sig upp på en 4:a

Human Centipede II, The (2011)
Human Centipede III, The (2013)