Blue Velvet

Handling: Den unge Jeffrey hittar ett avklippt människoöra. Han lämnar in det till polisen, men kan inte låta bli att själv börja forska i vad som hänt. Tillsammans med Sandy, dottern till en av poliserna, dras han allt djupare in i en ondskefull härva.

År: 1986

Jack Nance
J. Michael Hunter

Copyright Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Sky_Pirate

En mästerlig film av min favoritregissör - David Lynch.
Och ännu bättre är det när min favoritskådis Kyle MacLachlan spelar huvudrollen, fantastiskt.
Skruvat, surrealistiskt, mörkt, och alldeles, alldeles underbart!

Det var här Lynch hörde hemma. Inte bland ökensandormar i "Dune". Det är en ytterst bisarr och stundtals riktigt obehaglig mardröm man får uppleva genom MacLachlans ögon. Hopper är fenomenal. Jag tycker den är kanonbra, men den är dock inte riktigt lika lysande som Lynchs senare verk.

"It's a strange world."

Nja, det är en bra film men det är långt mellan händelserna och jag tappade ibland intresset. Däremot så drar det upp sig i slutet som jag storgillade. Rossellini är halft bra/dålig och MacLachlan var bäst. Lynch får hela filmen att fungera med en blandning av 80-tal och det som gör Lynch-filmer till vad de är.

David Lynch är en minst sagt säregen regissör, men även en ganska intressant sådan.

Blue Velvet är en fascinerande och medryckande film med en galet bra Dennis Hopper i rollen som en sadistisk kidnappare.
Intresset bibehålls nästan hela tiden och jag tyckte inte filmen blev allt för tokig.

En stark trea blir betyget.

ToxicAvenger

En riktig besvikelse. Absolut inte en dålig film, men medelmåttig och ointressant.

martin88

Visst är den välgjord och skådespelarna är mycket bra, men det är ändå ingen film som jag kommer att minnas en längre tid.

Sky_Pirate

En mästerlig film av min favoritregissör - David Lynch.
Skruvat, surrealistiskt, mörkt, och alldeles, alldeles underbart!

En väldigt lyckad film av David Lynch. Skådespeleriet är på topp när Kyle MacLachlan spelar ung detektiv och Dennis Hopper sjuk och otäck människa - han är ruggigt bra. Det vanligaste med David Lynch's filmer är spänning, dramaturgi och mysterium. Blue Velvet är väldigt bra uppbyggd och funkar från början till slut, fast utan Lynch's kända - bisarra - inslag, det är rätt synd faktiskt, för då blir Blue Velvet en helt vanlig film. Den är heller inte särskilt spännande och mystisk, men den är trots detta en bra film. En stark trea får det bli - till en bra film som tyvärr inte kan mäta sig med David Lynch's senare skapelser.

Anspråkslös

Ett snedsteg i filmhistorien. David Lynch klarar inte av att visa en verklighet man kan ha ett normalt förhållande till. Surrealism och extremiteter i ett överlag vrickat manus får filmen att lägga sig som en alltför mäktig chokladkaka i magen