Rango

Western:

Western:

Handling: Historien följer kameleonten Rangos komiska och livsförändrande resa. Rango lever ett liv i trygghet som ett vanligt husdjur hemma hos en vanlig familj. Samtidigt lider han av en stor identitetskris. För hur högt kan man egentligen sikta när hela ens liv består av att smälta in? När Rango av en händelse hamnar i den sandiga, pistoltäta byn Dirt – en laglös utpost bebodd av öknens mest sluga och originella varelser – inser den allt annat än modige ödlan att han plötsligt sticker ut ur mängden. Välkomnad som stans sista hopp tvingas han ta sig an sin nya roll som dess nya sheriff… och efter en kanonad av actionfyllda situationer och möten börjar Rango bli den hjälte han en gång i tiden endast drömde om att vara.

År: 2011

Maile Flanagan
John Cothran Jr.
Jordi Caballero

Copyright Paramount Pictures

Rango var en riktigt härlig film. Den hade verkligen den där stereotypiska vilda västern känslan i sig. Filmen var så klockren i sin look at den verkade nästan gjord av Sergio Leone. I flera scener var det direkta Clint Eastwoodreferenser. Filmen var verkligen jätterolig och många scener och karaktärer hade sån härlig känsla. Varje karaktär var en typisk vilda västern karaktär. När Rango blev utmanad i baren utbrast jag i öppet skratt. Scenen där han äter upp hans cigar. Allt blev bara se fel där. Haha. Det fanns många liknande scener. På grund av den klockrena vilda västern känslan, härliga karaktärer och underbara skämt så ger jag faktiskt den här filmen en 5a. Den kunde faktiskt konkurera med Ice Age filmerna. Väldig bra och fin gjord film!

helt klart sevärd för de mindre men för en som jag (äldre) kändes den lite seg och svag i storyn.

Hook

Rango - Mango

En ödla som lider av identitets förlust. Kommer ut ur sin lilla världs bubbla och börjar en lång resa genom öknen. Där allting är nytt och öde för honom tills han kommer till en liten ödslig stad som kallas 'Dirt'. Ödlan tar mod till sig och går in i staden saloon och börjar skapa en egen karaktär som vild gunsliger från det sanna väst. Efter många lögner och berättelser blir ödlan Sheriff och tar namnet Rango. Som sin första uppgift i rollen som sheriff skall Rango hitta förklaringen till varför det inte finns något vatten kvar i den uttorkade staden. Rango och ett gäng frivilliga ger sig kap en underjordisk resa som leder dem till platser som de aldrig sett och situationer som kräver mer av Rangos oförmåga att leda en grupp desperata invånare.

Första när jag hörde att Gore Verbinski skulle göra en ny film blev jag statisk. Sedan hörde jag att det skulle bli en animerad film blev jag mindre statisk och började inse faktum att mannen bakom 'Mus i sitt eget hus' och 'Pirates of the Caribbean' skulle börjar barnfilm. Men till mitt stora nöje hade jag fel. 'Rango' är en film för alla åldrar, den har humor, allvar och action. men enkel vilda västern story och alla sterotypiska karaktärer som gjort ett eller flera framträdande i kända klassiker som 'Den Gode, Den Onde, De Fule' & ''De Skoningslösa'.

Gore Verbinksi har inte tappa stinget även om "Pirates of the Caribbean 3' kanske inte var det bästa avslut på trilogin så har han klart vägt upp till godo med 'Rango'. Storyn känns genomtänkt och humor och allt som händer är inte meningslöst drivs medel för att fylla de näst intill två timmar som filmen utspelar sig. Johnny Depp går inte att ta miste på, men i visa situationer så ser man bara en grön löljlig figur som påminner om Depp. Andra i ensemblen känns okända, annat är väl Bill Night som Rattle Snake Jake som känns igen.

Animationerna är supperläckra och allt det korniga och skitiga miljö passar perfekt till filmen tema. Animationerna är bra på ett sätt och ändå dåligt på ett annat, nu är de perfekta men om ett till två är de gamla och bortglömda. Vilket är synd med tanke på allt fint jobb som gjorts. All denna grå bittra färgskala och så kommer det in en färgstark grön ödla med rödvit Hawaii-skjorta vilket höjer artiseriet mer och man märker mer av bakgrunden och alla detaljer i figurernas ansikten.

Rango är en allvarlig barnfilm, med västern tema om saker som livet värt att leva och att förstå vad som betyder något innan det är borta. Gore Verbinski gör en stark comeback och visar sin fantasi på ett nytt sätt och ny arena och lyckas näst intill 100% på alla plan dock finns det visa situationer som skulle kunna finslipas på men med tanke på ett fösta jobb inom animation så är Rango en milstolpe för hur kommande animerade filmer kan komma att se ut i framtiden, då det är en utdöd genre.

story: 4
skådespelare: 4+
regi: 5

helhet: 4+

Annie91

Rango är en jävligt rolig film i en mera fräckare anda än nutida barnfilmer... vilket det vinner på. Karaktärerna är vansinnigt roliga och där finns ingen man skulle ogilla.
En av de bästa barnfilmerna på länge!

Biopremiär: 2011-03-04
Filmen är animerad