Sökarna

Ungdom:

Ungdom:

Handling: En film om de ungas värld skildrat ur ett ungt perspektiv. Daniel fridell och Peter Cartriers har gjort en film om en del av verkligheten som många nog helst skulle slippa se. En värld de själva växte upp i. En våldsam värld av droger, rasism, brott och död. En värld som för många ungdomar är den enda de känner till.

År: 1993
Yvonne Schaloske
Christer Söderlund
Fredrik Ohlsson

Menthol

Obehagligt vidrigt (dålig) verklighets skildring om det sverige inte många av oss känner till.
Filmen har en bra tanke bakom sig, men den visar sig aldrig riktigt. Den är riktig ojämn i handlingen och visar mest meningslösa scener av våld och äckliga pedofiler som sitter och onanerar.

Håller med om att filmen uppmuntrar till våld istället för motsatsen(vilket verkar vara meningen) speciellt eftersom huvudperson(hjälten) är lika sleazzzy and dum som de andra. För sadister med dålig humor.

E_T_T_A_N

ger den 4 nästan endast pga kommentarerna i filmen kan säga att jag är en av dem omtalade " sökarna töntarna " man kan höra på tuben någon stans i sthlm & vräker ut sig " Skit i han han e kola torsk köpte nyss ett G av mig"

Lepre! Vem har skitit på dig då?

vill bara säga att blods bröder hade premiär i sverige år 2006 skumt varför står det 2004 ?

baloo 32

ALLVARLIGT,vad är det som är bra med filmen,förklara det för mig.alltså,herregud vilken kalkonrulle,

Rickard77

Jag tror att den här filmen ska ses mer som en stereotyp parodi på ungdomsbrottslingar och situationen i skolan (med ett runkande äckel till studierektor, en mesig gammal låt-gå-rektor och en religionslärare som är bög) än vara en film som ska tas direkt på allvar, även om den faktiskt har ett budskap. Lite såhär var det i början på 90-talet, men skildringen är väldigt överdriven och som sagt stereotyp, men jag tror att det var meningen att det skulle vara så också.

Filmen får faktiskt en 5:a av mig pga att den för det första är ett viktigt tidsdokument och för det andra för alla klockrena kommentarer och Thorsten Flincks kanske bästa eller åtminstone häftigaste rollfigur någonsin.

Något som borde dragit ner betyget lite, men där jag låter "udda vara jämnt" är att de äldre skådespelarna pratar med samma ihåliga och känslokalla psykopatröst som de yngre. I verkliga livet är det en viss skillnad mellan hur äldre och yngre pratar och uttrycker sig.

Nikita

Hafsigt gjord, och innehåller väldigt mycket våld.
Den tycks dock ha ett budskap, vilket många andra filmer saknar. Men jag kan inte ge denna film ett högre betyg.

filmen e cool men tyvärr så spårara den ut i sluten

Tyckte att den här filmen va okej, men ej så mycket mer än så. Va ett rätt dåligt slut. Får en 2:a

Våldsam och brutal svensk kultfilm.
Intrigen är väl måttligt intressant och själva produktionen luktar lågbudget. Dock så har den många sköna och roliga citat. Te.x "Vem har skitit på dig då", "Bor du i skåpet eller?" "Vadå vill du flytta in din kebab", "Öhhh, han e luuuugn sa jag" Ha, ha, ha. Jag garvar lika mycket varenda gång jag hör dessa citat. Betyget blir en stark tvåa!

soulman85

älskar filmen .. en av dem bästa svenska filmer jag sett.. en stor favorit =)

anden

Ganska dålig film som mest inehåller masser våld istället för en riktig handling.

Sökarna 2 - Återkomsten (2005)