King's Speech, The

Biografi:

Biografi:
3,7

Handling: Om Albert, hertigen av York, av familjen kallad Bertie, som näst efter sin bror var tronarvinge till den brittiska kronan.
Hertigen lider av svår stamning och dålig hälsa och inom kungahuset ifrågasätts hans lämplighet som tronarvinge. Hans problem hålls hemligt för allmänheten, men blottas då Bertie gör sitt första publika framträdande och håller tal inför miljontals radiolyssnare.
När Berties bror Edward avsäger sig tronen blir Bertie 1936 motvilligt kung över det brittiska samväldet och tar sig namnet kung George VI. Under tiden har han träffat talpedagogen Lionel Louge, som med sina okonventionella metoder försöker råda bot på kungens stamning. England står inför ett nytt världskrig, och allt ställs på sin spets när Bertie måste göra sitt livs framträdande för att ingjuta mod i nationen.

År: 2010

Michael Gambon
Geoffrey Rush
Derek Jacobi
Anthony Andrews

Copyright Speaking Film Productions Ltd.

Savannah

Flawless! Är du intresserad av en filmupplevelse med skådespeleri på högsta nivå (och Rush hade varit väl värd en birolls-Oscar) så ska du se detta engagerande drama om en man med makt över allt utom sitt eget tal. Firth är - liksom övriga i ensemblen - ytterst trovärdig i sin roll. A must-see.

En väldigt överskattad film. Håller väl för att se en kväll som hyfsad underhållning, men mycket mer än så är det inte.

KarinLovisa

tråkig... bortkastad tid.

Cammie

Fint skådespel i film som växer. Helena Bonham Carter borde ha fått mer plats.

Savannah

3+ en intressant film men många bra skådespelare. Trots att handlingen är väldigt allvarlig finns det många skratt. Jag gillar dokumentärer, och det är en intressant story.

Hook

Oöverträffligt drama om stammande kung George VI

Prins Albert, hertig av York får äran att hålla tal 1925. Hans förmåga att tala är dock begränsad av hans stammning som funnits med honom sedan barndomen. En sjukdom som den kungliga familjen skäms över och gör allt för att få Albert frisk. Allt ser mörkt ut tills en läkare vid namn Lionel stiger fram och visar potential att bota den blivade kungen tal problem.

Skådespeleriet av Colin Firth som kung George VI är tveklöst en av de bästa roller som gjorts på senare tid av en brittisk skådespelare. Med hjälp från den alltid suveräna motspelaren Geoffery Rush och Helena Bonham Carter så är ensemblen unik och fellös. Roligt är dock Timothy Spalls tolkning av Churchill. En kemi bildas mellan den ofrivillige kungen och tal pedagogen som Colin och Geoffery utnyttjar mycket väl genom filmens dramaturgiska våg. Inga överdrivna effkter eller kännslor. Allt känns männskligt och trovärdigt med en mans kamp för att kunna tala som hos andra och inte drivas av skräcken att vara oförmögen till det.

För regin står Tom Hooper som tidigare gjort mini serien om John Adams, som även den är mer männsklig och jordnära. Dessa filmer har en gemensam nämnare nämligen att även om man har makt eller kungligt blod så är de människor precis som som alla andra och att de inte valt att stiga upp på den höga hästen för att leva sina egna drömmar utan för att ge folket vad de behöver, en förebild en ledare en talare.

Själv tycker jag att beröring vid detta ämne känns mycket med att inte kunna skriva eller läsa och därför har det ett större intryck på som får dras med dyslexi. Filmen tar inte upp något av det relaterande men jag som person får en känsla en samhörighet och ett gemensamt lidande för att kunna förmedla med sina medmänniskor.

Story: 5
Skådespeleri: 5