Dom kallar mig Trinity - djävulens högra hand

Western:

Western:
3,6

Handling: Han har en käft lika väloljad som hans revolver. Han har ett rykte lika smutsigt som kläderna han rider i. Han säger att han är en fredens man - men vem vågar tro honom?

Hans namn är Trininty - Djävulens högra hand.

År: 1970
Regissör: Enzo Barboni
Originaltitel: Lo chiamavano Trinitā
Alternativ titel:They Call Me Trinity...
Alternativ titel:Trinity - Djävulens högra hand
Remo Capitani
Riccardo Pizzuti
Paolo Magalotti

_Sara_

Perfekt samspel mellan Spencer och Hill. Gillar särskilt scenen när Trinity ska övertalas att stanna kvar i stan och Bambino tror att han har lyckats, men så ler Trinity med hela ansiktet: "Noooo".
Fast våldet är ju så överdrivet, inga sår alls och de nerslagna far upp och slår tillbaka. Men jag tycker om Spencer och Hill-duon iaf, de har så häftiga karaktärer.
Och musiken, den sätter sig på hjärnan :)

Skön och underhållande spagetti western. Spencer och Hill är ett skönt radar par. Musiken samt miljöerna sätter en fin prägel och charm på filmen. Perfekt tidsfördriv och maskulin njutning med överdrivet våld och rappa skjutscener. Lättsam underhållning som förtjänar en fyra.

Dom kallar mig Trinity. En för mig väldigt personlig och viktig film. En av de första rullarna jag verkligen älskade och kunde se om och om igen. Jag minns när jag och Toxicavenger såg den för första gången, på den lokala videobutiken. Den stod helt malplacerad på en hylla nånstans i butiken och den fångade våra ögon. "Vad fan är det här" ungefär.

Vi hyrde den, vi såg den, vi skrattade och vi fullkomligt älskade den. Sen dess har man nog sett den ett tiotal gånger, och det var inte längesen vi hyrde den.

Det är spaghettivästern så det osar om det. Fotot är rätt grynigt, klippet är mest konstigt. Musiken är riktigt skön och känns väldigt västern. Dessutom är filmen dubbad på det skummaste sättet jag någonsin sätt. Allt låter jättebra, det är bara läppsynkningen som hamnade fel.

Lite parodi på de amerikanska västernrullarna, men egentligen en helhjärtad komedi. Den är faktiskt inte så överdriven, man har bara gjort dessa två bröder (Bambino och Trinity) lite... speciella. Trinity drar snabbast i västern, och det vill säga snabbt. Bambino kan sänka sju snubbar utan att få ett blåmärke.

En bra handling, gott om slagsmål, sköna repliker och "stön". Det blir en femma. Det är inte den starkaste av filmer, men jag kan inte förneka dess plats i mitt hjärta.

_Sara_

Och musiken, den sätter sig på hjärnan :)

Shellix

Den bästa spagetthiwestern som någonsin gjorts! (Tillsammans med den senare Trinity-filmen såklart)
Klockren, enkel humor, Terence Hill och Bud Spencer är ju helt enkelt skitbra! ;D

stankovic

Bud Spencer och Tarence Hill tillsammans är nästan alltid en given succe detta är en riktigt rolig film.

ToxicAvenger

Helt klart en av de bästa komedierna någonsin, aningen vassare än uppföljaren.

Helt godkänd 'Trinity' rulle med mycket humor och en allmänt positiv stämning genom hela filmen.

Trinity klipper till igen (1971)
Trinity & Bambino: The Legend Lives On (1995)