Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult

2,0

Handling: Åsa-Nisse och Klabbarparn gör nu Knohult osäkert igen.

I Knohult i Aneby församling, knappt sex mil nordväst om Vetlanda, står tiden tämligen stilla. Eulalia är trött på sin Nisse som ägnar sig åt allehanda uppfinningar i sin verkstad eller tjuvjakt i skogen istället för att laga gårdens vattenpump. När Eulalia i protest börjar bada i Champis och vattna blommorna med sprit ser Åsa-Nisse inget annat råd än att laga pumpen. Som med alla hans uppfinningar får pumpen några extra finesser…

När han drar igång den så mullrar det till i marken och upp kommer olija i stället för vatten!! Nu har inte bara Åsa-Nisse utan hela Knohult chansen att bli förmögna! Men Dunderpumpen visar sig vara kraftigare än någon kunnat ana och när skumma skånska oljemagnater med Sveriges regering i ryggen vill ha sin del av kakan utropar sig Knohult till republik, där en brokig samling invånare gör sig redo att bjuda på tappert motstånd.

År: 2010
Maria Lundqvist
Johan Wester
David Batra

Copyright Nordisk Film

Stark 1+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Detta blir barn-TV för mej. Mer manusbearbetning, tack! Och mindre fokusering på de vanliga kändisskådisarna som bara får alla jobb i landet, _inflation_ är bara förnamnet, från de största städerna som ska försöka låta trovärdiga med sin teatraliska småländska. Nej, tack!
Inget som hamnar i filmsamlingen. Bara kul att ha sett en gång.

Löjlig och ointressant, hade faktiskt högre förväntningar då Åsa-Nisse ju är så populärt. De pratade otydligt också, man hörde knappt vad som sas ibland.

Joda

Hur i helsicke kan sveriges skådespelarelit gå med på att medverka i sådan här skit?! Slöseri på resurser och filmtid. Få poänger men tonvis med fjams. Jämförbara filmer torde vara Götakanal 2 och 3. Hade minus funnits på betygskalan hade betyget blivit ngt annat..

Rätt så tunn handling och att det bara var en massa kända personer med gjorde att det blev lite trist. Man visste redan från början hur filmen skulle bli. Flera av personerna passade heller inte in i den här typen av film. Att ingen kunde småländska heller var gjorde ju inte saken bättre. Men det var lite smått underhållande och ingen plåga att titta på. En svag 3:a.

Gavina

Oerhört tramsig, otrolig händelse, dock underhållande med få poänger från filmer som Top Gun och Star Wars...

Överraskande bättre och roligare än jag hade förväntat mig. Många roliga karaktärer spelade av hela komiker eliten. Rekommenderas. Nackdel var allas försök till en Vetlanda dialekt. Lät ju olika på varenda en ^^.

Stark 1+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Inget som hamnar i filmsamlingen. Bara kul att ha sett en gång.

Biopremiär: 2011-02-11