Amazing Spider-Man, The

Handling: Peter Parker är en utstött high school student som blev övergiven av sina föräldrar som liten, och uppfostrad av sin farbror Ben och faster May. Som de flesta tonåringar försöker Peter att komma underfund med vem han är och hur han blev den han är idag.

Peter blir också förälskad för första gången, i skolkamraten Gwen Stacy, och tillsammans kämpar de med kärleken, förpliktelser och hemligheter. När Peter upptäcker en mystisk väska som har tillhört hans pappa, så påbörjas ett sökande efter att förstå sig på hans pappas försvinnande och det leder honom till ett laboratorium på Oscorp och Dr. Curt Connor, hans pappas forna kompanjon. När Spider-Man kolliderar med Connors alter ego, The Lizard, måste Peter göra livsavgörande val och använda sina krafter för att skapa sitt eget öde och bli en hjälte.

År: 2012
Campbell Scott
Irrfan Khan
Stan Lee

Copyright Columbia Pictures

När jag först fick veta att dom skulle göra en helt ny Spider-Man utan Tobey Maguire och Sam Raimi så tänkte jag direkt att "Det kommer inte alls att fungera. Jag kommer se filmen men den kommer inte vara lika bra som dom andra Spider-Man filmerna." Jag såg filmen. Och fick äta upp mina egna ord. Filmen var faktiskt bättre än de tidigare Spider-Man filmerna. Filmen hade verkligen allt. Scenerna, specialeffekterna, kläderna, skådespelarna, storyn och dramatiken. Allt satt på plats. Och han som spelade Spider-Man var helt underbar! Jag föll för honom direkt! På ett straight sätt alltså. Hehe. Men han hade humor, karisma och en bra look. Jag kände direkt att dom hade hittat en perfekt Spider-Man och jag kan inte vänta på uppföljaren! Det här är en bra serie som dom gärna får fortsätta med. Jag vill väldigt väldigt gärna se Andrew Garfield brilliera som Spider-Man igen! Efter att ha sett en överkänslig, gråtande, halvmesig Tobey Maguire så är det härlig att se en Spider-Man med lite stake och kaxighet i sig.

Bra på sitt sätt, men så himla mycket bättre än de äldre filmerna vet jag inte om den är. Rent effektsmässigt är det i alla fall ingen större skillnad.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Åh, så mycket bättre nya Garfield är som Peter Parker än Tobey Maguire, om man som jag växte upp med serietidningen Spindelmannen - håller med The Shaolin fullständigt!!

Isko

Bra, men något sämre än orginalet med Sam Raimi, mycket pga av att Tobey Maguire passade mycket bättre i rollen som Peter Parker. Stark 3a.

Hook

Mindre Raimi, Mindre Hjärta?

Peter Parker , en karaktär som lever som en enstörning hos sin farbror och faster. Ganla sår rivs upp då Peter hittar sin fars gamla portfölj i källaren och mysteriet kring sina föräldrar väcker Peter att söka upp sin fars arbetskollega. Curt Connors en biolog ingenjör på företagen Oscorp ser Peter och de börjar samarbeta för att hitta lösningen till det perfekta livet.

För det första så är en reboot bara fem år efter Spider-Man 3 lite väl tidigt med det har att göra med rättigheterna till karaktären. Filmen är inspirerad av serietidnings arken Ultimate Spider-Man. Men också på ursprunget att Gwen Stacey är Peters första kärlek är ett exempel på bra följetong.
Emma Stone och Andrew Garfield har bra kemi och Peter känns mer som ett skateboarding geni än en foto nörd som gillar kemi. Vilket är mer ett försök att locka dagens ungdomar.

Filmen har en slags känsla av 'det-här har vi gjort förut'. Vilket vi har gjort i Sam Raimis Spider-Man från 2002. Men här har man siktat in sig mer på Peters förhållande till sig självt, vi spenderade tre filmer om Peters kärleks problem. Här går vi mer eller mindre in i karaktärs action och mer mysterium kring Peters föräldrar och kopplingen till Oscorp.

Vad som förvånar mig mest är att fokuset på Bens död är mer i bakgrunden och inte alls så över exponerad som i Raimis version. Man känner inte mycket för Martin Sheens tolkning av karaktären men det är lika bra för Bens namn nämns så många gånger att det känns som man ser en Uncle Bens reklam. Men det är bra action bra effekter. The Lizard som skurk är ett bra val och ökande mysterium kring Connors är bara en flört till kommande filmer.

The Amazing Spider-Man har allt som fattades i Spider-Man 3 förutom den första timmen så kan man klart se att detta skulle bli Raimis Spider-Man 4. Men tiden har förändras och kanske har Parker evultionerats till något bättre och mer troget till serietidningen än tidigare.

story: 3+
skådespelare: 3+
regi: 3+

helhet: 4-

Jollanboll

Lika bra eller bättre än de tidigare filmerna med Tobey Maguire som spiderman. De följer samma dramaturgi och mycket är redan bekant men filmen görs på ett lika underhållande sätt. Skurken är bra och lockar fram den hjälte vi är vana att se spiderman som. Andrew Garfield är minst lika bra som spiderman som Tobey Maguire var eller till och med bättre, något coolare och tuffare men med samma mjukhet och sårbarhet som gjorde de förra filmerna så bra. Emma Stone är också bra som tjejen Peter Parker träffade innan Mary Jane. Men det är svårt att slå Kirsten Dunst och den fina kärleksrelation som fanns mellan karaktärerna i de tre andra filmerna. Nog om jämförelsen mellan dessa filmer.

Filmen är snygg och välgjord och förtjänar en hög trea. Den attraherar mig på grund av de realistiska karaktärerna, de bräckliga, goda och härliga människorna som existerar i filmen och den moral som de förespråkar.

Skurken är klassikt och inte oväntad, men detta gör inget utan den gör sin del av filmen på ett bra sätt.

Musiken är bra men inte anmärkningsvärd. Vidare är det genomgående bra skådespeleri.

Biopremiär: 2012-07-03

Amazing Spider-Man 2, The (2014)