Mästerkatten

Handling: Svärd kommer att korsas och hjärtan kommer att krossas i det här äventyret med en av de mest älskade figurerna i Shreks universum - Mästerkatten. Det är en riktig skrävlarhistoria om Mästerkattens ungdom då han slog sig ihop med mästerhjärnan Humpty Dumpty och den gatusmarta Kitty för att stjäla den berömda Gåsen som lägger gyllene ägg.

År: 2011

Guillermo del Toro

Copyright UIP

Hook

Katt-a-losal Underhållning!

Puss in Boots är efter flera år efter att betala tillbaka en skuld. En skuld som fördrev honom från hans hem och vänner. En chans dyker upp då han möter Kitty Softpaws. En charmig hona som ger allt vad Puss vill ha - ett äventyr. Dock så blir äventyret kortvarigt när Humpty Dumpty kommer in Puss liv igen, efter att ha skiljts som ovänner under tonåren. Nu vill Humpty bara ha med Puss på ett sista äventyr som skall leda dem båda till rikedom och berömmelse.

Filmen utspelar sig före "Shrek 2"-filmen från 2004. Alltså innan Puss möter trollet Shrek och hans åsna. Antonio Banderas kommer tillbaka med sin karismatiska spanska röst tillsammans med Selma Hayek. De två har tidigare samarbetat med filmer som "Spy Kids 3-D: Game Over" och "Once Upon A Time in Mexico". Zach Galifianakis gör rösten till Humpty Dumpty, en rolig karaktär med en skal tunn personlighet.

Filmen är lika färgstark och musik anpassad som "Shrek"-filmerna dock behåller den sin egen charm och stå på egna ben utan att behöva nämna eller låna karaktärer från den andra serien. Detta är åttonde gången som Antino Banderas gör rösten till den fruktade mästerkatten i stövlar och det görs inte med ro. Allt är passionerat och gjort med stor inlevelse i karaktären. Andra röstroller görs av Billy Bob Thornton, Amy Sedaris och självaste Guillermo del Toro som gör en rätt stor cameo roll i filmen.

För regin och skapandet står Chris Miller, som trots gjort den sämsta filmen i Shrek serien ("Shrek den Tredje"). Så blir faktiskt detta ett riktigt bra och roligt äventyr för alla åldrar. För dem som älskar katter är detta en film spinner betydligt bättre. Det är roligt och ett bra manus som följs åt av en ansambel som vet precis vad de gör tack vare bättre regi från Chris Miller.

Stor: 4
Röster: 4 (engelska)
Regi: 3+

Helhet: 4

Rolig även för vuxna, snyggt animerat, spännande miljöer!

Stämningen i den här filmen är perfekt. Antonio Banderas som den charmiga laglöse katten och Catherine Zeta Jones som den mystiska och sensuella femme fatale. Deras romans tillsammans är inte så klychig. Det är inte det vanliga "han ville ha henne men hon nekar honom i hela filmen och kysser honom i slutet" storyn. Nej. Dom var på varandra under hela filmen. Hon charmade honom lika mycket som han charmade henne vilket blev ganska hett och roligt då och då. Det negativa var faktiskt att dom valde att ha med ägget Humpty Dumpty. Nu kanske jag låter lite fördomsfull men jag gillar honom inte alls. Jag gillar sällan när en film har en jättebra superseriös stämning men som förstörs av en irriterande sidekick vars roll nästan är designad för att vara just "irriterande". Hade dom tagit bort ägget ur filmen hade den blivit ännu bättre. Kanske lagt till en extra roll i filmen som faktiskt passade denna "Zorro omgivning" lite bättre. Dessutom vet alla att ägget går sönder. Det gör han ju i ramsan. Så den undermedvetna väntan på att "ska han gå sönder nu? ska han gå sönder nu?" förstörde också lite i filmen. Jag ogillade ägget så mycket att det drog ner en 5a till en 4a. Jag vet. Det är fördomsfullt av mig. Men nu blev det så...

Jag älskar verkligen mästerkatten i shrek och där tycker jag han ska vara och skämta med åsnan visst är det roligt för de små barnen att han fått en egen film men tyckte inte riktigt att det gick hem hos mig! en mycket gammal saga om magiska bönor och ett slott i himmelen men ett talande ägg? what?! har det inte gått lite långt.. men men funkar garanterat för barnen men inte till mig!

Hook

Katt-a-losal Underhållning!