Isdraken

Ungdom:

Ungdom:
4,0

Handling: Mick 11 år är en lite udda kille med stora öron och livlig fantasi. Han hatar hundar, men älskar hårdrock, sin brorsa och valar. En dag kommer två personer från sociala myndigheterna och säger att Mick måste flytta till sin faster i Norrland. När Mick kommer dit vill han först bara åka därifrån, men sakta finner han sig till rätta. Han blir kär för första gången, jobbar i en kattfabrik och lyckas bli vän med bröderna Bengt och Bertil som inte pratat med varandra på 30 år. Men Micks äventyr fortsätter då myndigheterna beslutar sig för att flytta Mick igen och han bestämmer sig för att rymma på en Isdrake...

Filmen är fritt baserad på Mikael Engströms August-nominerade (ungdomsklassen) roman med samma namn.

År: 2012
Lisbeth Johansson
Hampus Andersson-Grill

Copyright Nordisk Film

torulf

Det här är inte en film jag hade valt själv. Har inte hört talas om den innan jag såg den i videoaffären. Baksidan avslöjar att det är mer drama än något annat. Jag blev mycket förvånad över att det är en riktigt bra film. Den är djup, mysig, söt och ganska rolig.
Visst finns det en del logiska luckor och ibland hittar man små fel. Det går att se den med barnen, men tro inte att det är en
ren barnfilm. Var beredda på att ta en diskussion om sociala problem, alkoholism och annat om ni ser den med yngre barn. Filmen är inte tvärdjup och inte ett mästerverk, men jag rekommenderar den verkligen. Det är en bra svensk film som jag misstänker inte har nått ut till publiken så mycket som den borde. Den lämnar mig med ett värmeljus i hjärtat efter att ha sett den.

Biopremiär: 2012-02-24