Resident Evil - Retribution

Handling: Umbrellas dödliga T-virus fortsätter härja på jorden, där det förvandlar sina offer till köttande odöda. Mänsklighetens sista och enda hopp, Alice, vaknar i hjärtat av Umbrellas hemligaste anläggning och avslöjar mer av sitt mystiska förflutna. Utan någon säker tillflyktsort fortsätter hon jaga de som är ansvariga för viruset, en jakt som tar henne världen runt. Men det hon hittar kommer att tvinga henne att ändra uppfattning om allt hon en gång trodde var sant.

År: 2012
Regissör: Paul W.S. Anderson
Originaltitel: Resident Evil: Retribution
Alternativ titel:Resident Evil 5 (söktitel )
Alternativ titel:BioHazard V: Retribution (Japan)
Ursprungsland: USA, Tyskland
Robin Kasyanov

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Hook

Improviserad underhållning

Alice är tillbaka i ännu ett action späckat äventyr baserat på Capcom's Resident Evil-serie, spelet som liksom filmerna gått från horror till action/science fiction. I den femte delen får vi ta del av hur företaget Umbrella gått från ett syndikat till rena skynet med zombies. Alice vaknar upp i ett labb och torteras, men vaknar upp till att bli utsläppt av en gammal vän. Tillsammans ger hon sig ut i anläggningen för att gå med motstånds rörelsen som slåss för mänsklighetens överlevnad.

"Resident Evil Retribution - är inte vad jag skulle kalla baserad på spelen mer inspirerad och mixad med den förvirring som Capcom själva har rasslat in sig själv i. Dock skall jag inte peka finger på dem då regissören Paul W.S. Anderson har precis lika mycket skuld att inte görta fler av dessa. Redan under förtexterna blev jag sur när det stod "Based on Capcom's Video Game 'Resident Evil'" wtf?

Men det finns dock guldkorn i detta ruttnande lik som är Retribution. Förutom inledningen och den häftiga 3D:n så är filmen ett stort hån och härmar flera stora action rullar som kom i början av 90-talet . Man gör en egen version av "Dead Island"-trailern man drar stora drag från "T2" och "Aliens". Samt mycket mer av första filmen kan smälta igenom då Red Queen kommer tillbaka och det klassiska höga-ljud när man skall skrämmas lite extra.

RE:R är vad jag skulle säga är en av de bättre uppföljarna till första filmen. En en-äggs-tvilling som går sin egen väg från low-budget och skräck till big-budget och action. Jag har också sagt flertal gånger att Paul W.S. Anderson och Zack Snyder bör göra en film tillsammans, den kan bli 2 timmar lång i slow-motion fast i normal-motion är den bara 5 minuter.

Jag är inte besviken på den här filmen, jag tar för vad det är och var beredd innan på vad jag skulle se. Är det värt 3D? Nej är det värt bio? Hells-no. Men en välpåkostad direkt till dvd precis som Pauls andra filmer "Death Race 2" till exempel. Retribution lär inte få sin hämnd på biokassan här i Sverige men jag slår vad om att alla som ser den här vill se en sjätte och avgörande del som är till denna hädelse bara blodad tand.

Story: 2-
Skådespeleri: 2+
Regi: 2

Helhet: 3-

Ajice

skitsnygg i 3D, det ver inte alls så intryckta 3D effekter som det annars brukar i oanimerad film, det var kul att de ansträngt sig lite. Det ända jag saknar är mer story, de skulle ha sattsat lite mer på det och lite mindre på action. Skräck ska det vara!

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

När ska denna story sluuuta...? Börjar bli evig TV-serie och något av B-produktion nu, regissören Paul W.S. Anderson till trots.

Ajice

Regi: 2

Helhet: 3-

Biopremiär: 2012-09-14

Resident Evil (2002)
Resident Evil - Apocalypse (2004)
Resident Evil - Extinction (2007)
Resident Evil - Afterlife (2010)
Resident Evil - The Final Chapter (2017)