Tala med henne

3,7

Handling: Tala med henne handlar om vänskapen mellan den manliga sjuksköterskan Benigno och den argentinske journalisten Marco, som möts på en dansföreställning. Benigno tar hand om dansösen Alicia, som efter en bilolycka legat i koma i fyra år. Men Alicia är inte vilken patient som helst för Benigno. Innan hon blev skadad, brukade han studera henne på avstånd från sin balkong när hon övade på en närbelägen dansskola. Alicia och Benigno träffades bara som hastigast, men detta möte räckte för att Benigno skulle bli förälskad.

År: 2001
Lola Dueñas
Ana Fernández
Chus Lampreave

kalles

En par strålande och engagerande livsöden målas färgglatt upp av punkpoeten Almodovar, med en skärpa och inlevelse som få andra mäktar med.

Är grymt svag för mise-en-scene-mästaren Almodovars filmer, och det här kan var en av hans bästa, filmen börjar i en nyansrik och nästan drömliknande värld med ett fantastiskt komposerat foto, men avslutas på ett grågrönt sätt som nästan påminner om livlösheten i t.ex "Torsk på Tallin"..

Skådespeleriet är fläckfritt, eller det är egentligen rätt svårt att bedömma när man inte kan språket, men det är iallafall riktigt bra, och musiken är passande och stämnigsfull..

Bör ses!

En vacker, sorglig, gripande och välgjord film. En av Pedro Almodóvars bättre måste jag säga. Så poetiskt berättad och baletten på det är oemotståndligt. Vacker och passande musik. Bra skådespelare. Stumfilmen är juh bara klockren.

En f.d. IMDb Top 250-film. Låg vid titten på plats 222.

tonybaloba

Madre mia...en av Almodovars absolut bästa!! Vet inte om jag ens andas under filmen...Makalösa skådisar som vanligt.
Maravilloso!!

Venschla

Haha, verkligen en helskön film!

kalles

Bör ses!

Almodovar när han är som bäst, humor och allvar, sympati och hat. Absolut en film som bör ses, en slags skiten filmen med en stor protion livsglädje.

ashkan

en vacker berättelse men lite för annorlunda för min smak och lite för långtråkig i längden men bra är den!

Filmen är både i färg och svartvit