Skjut för att döda

3,6

Handling: En juvelägares fru hålls som gisslan av en beväpnad man som sedan skjuter henne. Mördaren flyr och FBI-agenten Warren Stantin tar upp jakten. Mördaren nästlar sig in bland en grupp turister för att ta sig till Kanada.

År: 1988

Walter Marsh
Frank C. Turner

Copyright Touchstone Pictures

(Nr 18 på min Topp 250)
En 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: A ruthless killer. A beautiful hostage. Two men follow them into the mountains. One for love. One for revenge. / It's about staying alive. / Into a place no one has ever been, two men will track a killer no one has ever seen.

Detta är en riktigt bra thriller som innehåller två olika spännande miljöer i en och samma film - staden & vildmarken. Bra skådespel av typ samtliga, men Clancy Brown (även Nyckeln till frihet) spelar en jäkligt karismatisk roll.
Håller för övrigt med Wildpalm jag också.
Filmen hamnar så klart i filmsamlingen då man både vill och kan se om detta många gånger.

Trivia: The killer's identity is not revealed until midway through the film. (Half-SPOILER) He attempts to evade detection by killing a member of a hiking expedition and taking his place. To keep the audience guessing as to the true identity of the villain, some of the hikers were played by actors known for playing bad guys: notably Clancy Brown, Frederick Coffin, and Andrew Robinson. / The original title: "The Mountain Kings".

Laddad och tät film med ett utmärkt samspel mellan Poiter och Berenger.
Vildmarken är en även en spännande miljö.

Bra underhållning och skön känsla uppe i bergen. Ligger mellan en stark trea och svag fyra.

die_hard

mellan 3a och 4a men den får en 4a

Håller med Wildpalm. Bra underhållning i den här actionthrillern från det glada 80-talet. T.o.m. Kirstie Alley ser inte helt nerdrogad ut än.

Underbar 80-talsklassiker. Tillfälligtvis ganska småruggig, speciellt inledningsscenen som skapar lite obehagskänsla. Visst är det en i raden av filmer där man jagar en seriemördare, men den här höjer sig klart över normen. Bra skådespeleri av samtliga, riktigt spännande och med ett stort underhållningsvärde.

Andatarwen

Ganska bra film med halvskräckscener och humorinslag. Härliga naturscener, helt klart värd att se, men långt ifrån den bästa film ja har sett