Berättelsen om Pi

3,7

Handling: Filmen är ett storslaget äventyr om pojken Pi som efter ett skeppsbrott befinner sig som enda överlevande tillsammans med en tiger, en zebra, en hyena och en orangutang ombord på en livflotte i Stilla Havet. Det blir en kamp för överlevnad där Pi är den enda som när de till slut blir räddade kan återberätta historien om vad som egentligen hände därute… men frågan är om någon någonsin kommer tro honom.

Baserad på bestsellerboken med samma namn av Yann Martel.

År: 2012

Suraj Sharma
Adil Hussain
Ayush Tandon

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

En otrolig film som både är fin, rörande, häftig och fantastisk. Ett fint foto filmen igenom med mycket vacker musik. Trots filmens längd på över 2h känns filmen betydligt kortare vilken garanterat beror på att jag stundtals försvinner med i den sagolika berättelsen. Det är klart att endel effekter inte ser verkliga ut och man märker att det är datagjort, men som helhet är det väldigt bra gjort.

Filmen va sisådär. Visst den var vacker och fantasifull och så. Ett äventyr med djur ute på havet. En man är ensam i en båt tillsammans med en tiger. Fast ärligt talat tycker jag att filmen var intressantast i början innan båtolyckan. När han sökte sin väg genom många olika religioner och fann en flicka han blev kär i. Det hände mer spännande saker då. Allt äventyr ute på båten kändes lite väl ensamt. Men jag kan lätt förstå hur många kan älska den här filmen. Den var verkligen väldigt vacker. Men den föll mig aldrig riktigt in i smaken. Man såg också att det var en Ang Lee film. Han ska alltid göra saker på ett konstnärligt och "nytt sätt". Den var vacker. Men lite väl enkelspårig ute på vattnet.

En välgjord film som är mycket vacker visuellt. En film man kommer ihåg. Hade dock högre förväntningar, då jag tyckte den var seg stundtals ,men en trea är den helt klart värd.

Kanske bästa sättet att använda sig av så pass mycket och tydliga datoreffekter även fast jag kan tycka att det tar över lite. Hur som helst så gömmer det sig en filosofisk och småintressant historia bakom effekterna vilket väger upp.

torulf

Episk, men inget mästerverk.
(stark fyra)

Riktigt snygg 3D.

En fantastisk film och roligare än vad jag trodde. En klar femma

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Vacker film onekligen. Mycket fin musik. Kan växa med tiden. Trovärdig tillräckligt lång tid att tämja tigern något åtminstone. Otroligt färgsprakande och visuell. Övertygande skådespel. Över 2 timmar bara försvinner och spänningen är konstant, framförallt mellan tigern och Pi, vem överlever eller blir skadad eller blir nån det alls?
Blir mycket intresserad av att läsa boken. Denna film kommer köpas in, på BrD så klart, för detta kan och vill man se om.

Biopremiär: 2012-12-21