Oz: The Great and Powerful

Handling: När Oscar Diggs (James Franco), en trollkarl på en liten cirkus med tvivelaktig etik, slungas bort från dammiga Kansas till det livliga landet Oz, tror han att han har fått jackpot - ära och berömmelse är hans! Det vill säga tills han möter tre häxor, Theodora (Mila Kunis) Evanora (Rachel Weisz) och Glinda (Michelle Williams), som inte är övertygade om att han är den stora guiden alla väntat på. Motvilligt dras Oscar in i de episka problemen i landet Oz och måste ta reda på vem som är god och vem som är ond innan det är för sent. Genom att sätta sina magiska konster till användning via illusion, förvandlar uppfinningsrike Oscar sig själv inte bara till den store och mäktige Trollkarlen från Oz, utan också till en bättre människa...

År: 2013
Regissör: Sam Raimi
Originaltitel: Oz: The Great and Powerful
Ingår i tema: Baserad på klassisk bok

James Franco
Tony Cox
Tim Holmes
Toni Wynne

Copyright Walt Disney Studios Motion Pictures

Alltid svårt att få till dessa fantasyäventyr. Jag blir ofta besviken. Men den här tycker jag håller högre nivå än de flesta. Och det är rätt härligt att återvända till Oz efter så lång tid. Stark trea!

Det här var en härlig fantasifilm som hade stor potential. All i filmen var häftigt. Häxorna var perfekta och alla sagokaraktärerna var intressanta. Den Goda häxan var så bedårande och snäll. Den Onda häxan var så stereotypiskt ond att det blev helt underbart och alla sagoväsen var så roliga. Som den söta lilla porslinsdockan som hade ramlar och gått sönder. Allt var perfekt i sagovärlden. Bra handling. Intressanta känslor och karaktärer. Och sen så var det ju just Oz själv. En klantig, oseriöst tönt som totalt förstörde hela stämningen i filmen. James Francos oseriösa karaktär totalt förstörde en annars seriös fantasyfilm. Filmens starkaste punkt var Den Onda häxan. Hon var verkligen en stereotypiskt grön häxa, med långa nästa och hatt som skrattade ondskefullt och red på en kvast. Det var så härligt att se en sån häxa på film. Man ser dom mest bara i böcker men inte på vita duken. Då ska häxor alltid vara vacka tonåringar eller något. Det här var verkligen en riktig sagohäxa! Det var så härligt att se. Men på grund av en otroligt irriterande och oseriös huvudroll så dras betyget tyvärr bara ner till godkänt. Men slutet när Den Onda häxan uppenbarar sig är bara för underbart. Önskar man hade fått se mer av henne. Hade gärna sett en helt film med bara henne.

Fin och välgjord familjefilm. Väldigt häftiga miljöer som är väldigt levande. Lite väl mycket barnfilm för att få en fyra. Till och från märks det att den vänder sig främst till barn. Men helt klart värd att se som vuxen. Jag tycker om den. Den skiljer sig tydligen från boken men det spelar ingen roll utan är snarare trevligt att det skiljer sig.

Skulle nog säga att detta förutom fantasy är en komedi och ska jag vara ärlig så blev jag lite förvånad över hur pass mycket. Även fast Rami är van vid att spotta ur sig komedier så var jag inte beredd, tror det är ovanligt eller rent av är ett nytt koncept att kombinera fantasy och komedi.
Som alla dagens snittfantasifilmer så har vi en rätt visuellt platt och onaturlig look vilket som alltid drar ner upplevelsen för mig. Däremot var porslinsflickan riktigt snyggt gjord.
Historien som sådan är förutsägbar och klychig men den håller eftersom det känns som om den gjord sån lite med glimten i ögat.
Jag gillade fantasin och humorn vilket det fans en del av.

Hook

Fantasin återvänder.

Oscar Diggs även känd som Oz är en illusionist som utger sig för att vara magiker i 1920-talets Amerika. Men efter oväntade former så slungas han från den grå tristessen till det färgglada landet av Oz. Bland häxor Lille-putar och flygande babianer följer Oscar den gula vägen till Smaragdstaden och ödet som sagt att hans ankomst skall leda landet till frihet.

James Franco gör rollen som Oz till sin egen och har charmen och klurigheten som hos en lurendrejare som inte platsar den bild som folket i Oz vill ha som sin räddare. Mila Kunis, Rachael Weisz och Michelle Williams är sexiga häxor som inte går att missförstå. Charmiga gulliga karaktärer, färg-sprakande miljöer samt ett och annat nostalgiskt blink till klassikern från 1939.

Designen går inte att ta miste på. Vi är i Oz. De första 10 minuterna utspelar sig i en svartvit miljö med ett fyrkantigt format som vidgats till fullt rektangulärt när vi äntra världen av fantasi. L. Frank Baum är en författare som gjort många intryck med sina böcker om Oz. Sam Raimi är regissören som förverkligar den visionen av sagorna som man aldrig kunnat ana. 3D är läcker och man ser den, man verkligen ser 3Dn och upplever den. Den är inte bara där för en gimick den fyller ett syfte att dra oss in i historien och uppleva den som små barn igen.

Visst filmen har sina små ruttna äpplen. smink och mask är väl inte så bra och vissa effekter i början är suddiga och man ser att man kämpat och lagt mycket krut på karaktärer än själva miljön men samtidigt så ser att det blir en harmoni mellan båda och det blir en helhet. Det är klart en barn saga med mörka toner. Men vad är en barn saga utan lite moraliskt mörker.

Story: 3+
Skådespelare:4-
Regi: 4

Helhet: 4

Biopremiär: 2013-03-15
Filmen är både i färg och svartvit

Trollkarlen från Oz (1939)