Jack the Giant Slayer

Handling: Berättar historien om ett gammalt krig som startar igen när en ung bonde oavsiktligt öppnar en port mellan vår värld och de hemska jättarnas rike. Lössläppta på Jorden för första gången på flera hundra år, försöker jättarna ta tillbaka marken de en gång förlorade och tvingar den unge mannen, Jack att med sitt liv på spel att stoppa dem.

År: 2013
Ralph Brown
Ben Daniels
Lee Boardman

Copyright New Line Cinema

Såg den här filmen på bio 3D och tycker den var riktigt bra. Jag gillar sådana här typer av berättelser. Det är väldigt fantasifullt och med 3D-effekter känns det ännu häftigare med de stora jättarna och bönsjälken som växer hiskeligt fort och högt.
Filmen bygger på en "äldre" saga men det gör den inte sämre utan tvärtom, jag gillar deras sätt att göra filmen i en modern tappning.

Den här filmen var otroligt bra. Dom har tagit den klassiska sagan om Jack och bönstjälken och gjort en betydligt mer invecklad och seriös story. Ungefär som dom gjorde med The Huntsman. Det är ett krig mellan Jättar och människor och endast stjälken länkar ihop deras världar. Jättarna var väldigt bra animerade och jag älskade deras ansiktsmimik och karaktärer. Väldigt intressanta actionscener och roliga stunder. Men själva vikten i filmen tycker jag just ligger på jättarna själva. Jag njöd av varenda scen som dom var med i. Det var så bra animerat och fylld av sådan känsla att man ibland nästan blev rädd för jättarna. Och jag är en vuxen man. Otroligt bra film! Det är en klar 5a!

Ännu en gång slänger Hollywood ur sig ett halvt misslyckat fantasyäventyr. Svaga skådespelarinsatser (bäst är överlägset McGregor), papperstunn story och dåliga effekter som hade imponerat för tio år sedan. När man tänker på att filmen kostade över en miljard, och ändå känns så enkel, börjar man ju fundera på om allt verkligen står rätt till. En matiné som underhåller för stunden men som aldrig riktigt greppar tag.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Biopremiär: 2013-04-03