Min granne Totoro

4,0

Handling: Systrarna Satsuki och Mei har precis flyttat till ett stort gammalt hus på landet med sin pappa. Mamman ligger på ett sjukhus i närheten, men alla längtar och hoppas att hon snart ska få komma hem. Först blir syskonen lite rädda i allt det nya men snart upptäcker de att det finns något magiskt i huset och runtom. På en av sina promenader i skogen vid huset träffar de sin nya granne, Totoro, en stor och lustig varelse som vaktar skogen. Tillsammans med honom och kattbussen, världens bästa transportmedel, börjar ett underbart äventyr.

År: 1988

Melanie MacQueen
Gregory Snegoff
Tarako

Copyright Triangel Film AB

Hayao Miyazaki kan verkligen sin sak. Som vanligt underbara karaktärer, förundras över han lyckas få till så roliga sidekicks gång på gång, desutom dialoglösa karaktärer. Som tidigare nämt en ganska meningslös men så oerhört kramgo och mysig så att det inte bara finns. Underbar feelgood känsla i filmen. Finns definitivt vibbar från "Alice i underlandet". En fyra till detta lyckopillret.

Det här är ytterligare en animefilm med Hayao Miyazakis patenterade magiska känsla. Elementen i filmen påminner en del om de i Princess Mononoke, även om det här känns mer barnvänligt. Scenen med Totoro väntandes på bussen är dunderljuvlig. Sanslöst hur rolig en scen utan dialog kan vara. Aningen gapigt i längden, men gillar man Miyazaki ska man givetvis se det här. Myspys.

Ajice

Den mysigaste filmen någonsin och bästa soundtracket, galet bra om du bara vill ha lite tröst med en god vän eller familjevän <3

Cammie

Oerhört söt film av mästaren Miyazaki. Dock har inte filmen någon riktig intrig, utan flyter mest på i sin söthet. Vilket funkar helt utmärkt.

Regndroppe

Vilken film!
Man mår bra inombords när man ser denna film!
Gilllar speciellt lilla Mei!
Härlig handling och Totoro är ju bara för underbar!

Lennart Frimodig

Det här är ohyggligt bra. En snäll och fantasifull, helt annorlunda värld. Och systarna är precis som systrar är överallt. Bra systrar. Systrar som växt upp i en ok miljö.

Den här filmen är en mycket bra metod för att väcka fantasin hos småtjejer.

Det är ok, du fattar inte. Det är ok.

Lennart Frimodig

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film, som Goliatbagge skriver, som är mysig och riktigt vältecknad på sas. gammaldags sätt. Otroligt fint, men den är verkligen främst inriktad mot barn, till skillnad från flera andra av Miyazakis verk, som riktar sej mer mot äldre barn och vuxna. Stundtals upplevde jag små rätt ologiska och händelselösa transportsträckor som kändes omotiverade, men det är inget som man stör sej mycket på. Annars tycker jag systrarna är tillnärmelsevis för perfekta vad gäller lydnad och mognad, vilket kanske inte är så vanligt i verkligheten även om det så klart finns sådana exempelfamiljer. Lite trist är det att man också aldrig får reda på mammans riktiga sjukdom och dess allvarlighet.
Njae, tror ej detta hamnar i DVD-samlingen såvida jag inte hittar den billigt och kanske just av anledningen barn så småningom. Detta kan och vill man se om utan problem.
PS. En stilla undran: är kamferträd så där stora i verkligheten?

Trivia: The movie initially did not do well at the box office, and did not break even until about two years after the release when stuffed dolls based on the King Totoro character hit the shelves. / King Totoro is the mascot for Miyazaki's studio, Studio Ghibli. / Totoro actually comes from Mei mis-pronouncing Tororu which means troll in Japanese. This comes from a book Mei had read that turns out to be the Billy Goats Gruff as can be seen in the end sequence with mother with that book and if one looks closely it is seen to have a totoro on the cover.

Älskar denna så oerhört mycket. Jag tycker det är den bästa Chibli filmen även om ja inte sett många men jag är så kär i Totoro

filmernas härskare

Som en japansk Alice in Underland, fast i ett alldeles, alldeles underbart Miyazakiomkramat alster, så förtjusande och bedårande att den sprudlande glädjen är svår att hålla inne. Överallt lyckoframkallande skogsvarelser, jämt en slätstruken gullighet över karaktärerna; underbart. Miyazaki-power när den är som bäst och kramgo'ast.

Om alla såg Min Granne Totoro, skulle krig och konflikt inte finnas kvar på planaten.

Biopremiär: 2007-03-30