Hets

3,6

Handling: Handlar om den fruktade latinlektorn Caligula (spelad av Stig Järrel) och hans skräckvälde över eleverna. I centrum står gymnasieeleven Jan-Erik som förälskar sig i flickan i tobaksaffären, men också hon är ett av Caligulas offer.

År: 1944

Märta Arbin
Jan Molander
Hilda Borgström
Anna Olin

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

Redhead

Älskar den här filmen, mest pga en fantastisk Stig Järrel i huvudrollen. Hans tolkning av sadisten Caligula är helt underbar, riktigt läskig figur. Skulle gärna se en remake, men frågan är vem som skulle axla rollen som den skrämmande lektorn?
Att filmen är svartvit gör bara skuggeffekter och ljuset i filmen mer effektfullt. Vissa scener kanske lämnar övrigt att önska, men alla scener med Caligula är toppen!
👌

Håller bra jämfört med många andra filmer från samma tid. Samtidigt känns vissa scener lite väl krystade och flickans öde verkar ingen egentligen bry sig om så mycket.
Stig Järrel spelar bra. Kan mycket väl tänka mig att det fanns en del sådana lärare förr, men man får inte glömma att de fortfarande finns kvar än idag. Med andra ord verkar situationen när det gäller vissa typer av lärare inte ha förändrat sig speciellt mycket sedan 40-talet.

Järrel i sin bästa roll som den vedervärdige Caligula väger lätt upp att filmen är gammal och delvis seg. En av de absolut bästa svenska filmer som gjorts alla kategorier och tider, top 10 bland mina svenska favoritfilmer.

Filmen är helt okej men den var lite tung tycker jag. Stig Järrels insats är bra. Men filmen får bara en två i betyg ändå.

manne747

tror man gör denhär typen av filmer bättre idag, väldigt mycket känndes lite krystat.

Timoti

Denna film satt jag fastklistard för. Bra skådespel och snygg foto. Många säger att den här filmen blir långtråkig och seg, det är tvärtom (alla har ju olika samker när det gäller film). Stig Järrel spelar bra som Caligula och Alf Kjellin spelar sin roll som Widberg mycket bra. Ingmar Bergman gör sitt första manus och han gör det mycket bra. Det är synd att SF eller de andra film bolagen gör såna här filmer längre folk skulle uppskatta svenska filmer om man gjorde fler såna hära filmer.

Ljud/Musik 3: Musiken i början har användts till flera filmer.
Manus/Handling 4: Bra mauns och en mycket bra handling.
Skådespelare 4: Stig Järrel gör bra ifrån sig, samma sak med Alf Kjellin.
Effekter/Foto 4: Det känns som att man är med i filmen.
Filmlängd 5: Filmen blir aldrig långtråkig eller seg.

Jag vill se mer av Bergman och Alf Sjöberg.

Ett mästerverk!. Hets är nog en av de bästa svenska filmerna någonsin. Den är mycket intressant och välspelad. Stig Järrel är formidabel som den genomelake läraren Caligula.
Han har själv sagt att det var denna roll som han var mest nöjd med under sin långa filmkarrär.

Filmen är svartvit