Svart katt, vit katt

3,8

Handling: Någonstans i ett land på Balkan, ett land med stängda gränser där lycksökande smågangstrar köper tågvagnar med besin från Bulgarien. Gangsterkunden Grga Pitic sitter i sitt vardagsrum och citerar Humphrey Bogart för att lära sig att muttra djupt och manligt mellan guldtänderna. Kort sagt - galenskapen flödar men över alltihop vilar den starka tron på att kärleken alltid segrar.

År: 1998
Regissör: Emir Kusturica
Originaltitel: Crna macka, beli macor
Ursprungsland: Tyskland, Frankrike, Federala republiken Jugoslavien
Längd: 02:07, 02:03 (Tyskland)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

Miki Manojlovic
Salija Ibraimova
Zdena Hurtocakova
Adnan Bekir

Det här är en helknasig gangsterkomedi där absurditeterna avlöser varandra. Emir Kusturica har verkligen ett öga för detaljer och det händer saker hela tiden, även i bakgrunden av scenerna. Roligt att se en handling som utspelar i en annorlunda miljö i form av Serbien och några galna romska människor. Karaktärerna är riktigt sköna och är verkliga original. Lite flummig story för att riktigt tilltala mig och jag hade gärna sett att en större del av filmen fokuserades på de invecklade gangsterrelationerna istället för att dryga ut det med andra småsaker. Men utan tvekan en unik film!

Tott

Den mest fantastiska film jag sett i hela mitt liv. Allt från ljudet till handlingen är ett rent mästerverk. Men även om man skrattar sig ner på golvet stundtals är ändå det absolut bästa med filmen soundtracket från Goran Bregovic.

En film alla borde se! Minst fyra gånger.

Rosanna1

Tyckte att det här var en väldigt rolig och medryckande film när jag såg den. Skrattade högt och mycket. Dock är den rätt så förutsägbar, men jag tycker inte att det förstör någonting direkt. Emir Kustarica lägger in roliga detaljer överallt, t ex: den ofantligt stora grisen som står och äter på en bil. Sådana saker förhöjer filmen massor och den är konstant underhållande. När filmen var slut satt jag med ett gigantiskt leende på läpparna, och bara det är värt en femma!

L8smed

Underbar! En varm, spännande, fanatasirik och väldigt rolig film. Attributören måste ha haft sitt livs uppdrag. En fröjd för ögat och örat.
Lotta

Cammie

Väldigt, väldigt annorlunda film. Berättarsättet, fotot, manuset, skådespelarna - allt är långt ifrån Hollywoods massproduktion. Komedin är inte riktigt min typ, men filmen får en stark 3'a för originalitet.

Jag tyckte bara att den genomgående var riktigt flamsig och tramsig. Mycket dålig!

Stundtals halvrolig annars väldigt seg.
Förväntade mig inte en
film som lutade mycket åt en komedi.

underbar annorlunda gangster komedi samt lite åsa nisse på serbiska