Studentfesten

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Om man passerat gymnasietiden med ett par år men ändå vill uppleva studenten och allt vad det innebär, vad gör man då? Exakt. Man bjuder in sig själv. Särskilt om ens flickvän visar sig ha haft en utlandsstuderande pojkvän och bästa polarna fixat ett vattentät plan för hur man ska komma på andra tankar. Resultatet? En helt galen natt med en röd folkabuss, mängder av alkohol, ilskna militärer, sinnesslöa poliser - och en påtänd häst. Välkommen till studenten 1994!

År: 2013
Kjell Bergqvist
Madeleine Martin
Björn Starrin

Copyright Atlantic Film AB

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Med 5.3/10 i betyg på IMDb 150419 trodde jag länge att detta skulle bli max en 2/5 på svenska skalan för mej.
Men jag ger den den svaga trean dels för att jag bor på ön där hela filmen spelats in och jag känner igen mej nästan överallt (deras crash-stopp 2 är ungefär där vi bor: Killinge / Käppala, det är vårt hus...). Dock förstår jag er som bortser från detta geografikriterie - ingen igenkänning, ingen nostalgi.
Dels innehåller filmen Kjell Bergkvist. Dels bjuder filmen i sig på små men rätt roliga skämttvistar - missa t ex. inte slutscenerna i och efter sluttexten! Och dels bjuder producenterna stort på sig när de lyckats få med Tommy Körberg på riktigt i filmen (ni förstår när ni ser den) - underbart!
Missförstå mej inte! Jag skulle aldrig köpa denna på BD för att äga och se om. Men härliga sommarbilder och -miljöer, skön retro röd folkabuss och ett försök till svensk variant på amerikanska The Wedding Crashers (fast det här inte är bröllop som crashas) gör det rätt roligt.

Det finns bara en sak jag undrar över: varför var filmen tvungen att utspela sig 1994 (trivia: 1 år efter min studentexamen)?

Mycket rolig film med precis rätt sorts låga humor. Det klyschiga slutet drar ner betyget lite.

Biopremiär: 2013-04-19