Juryn

3,8

Handling: När Tanya Hailey, en oskyldig liten afroamerikansk flicka blir våldtagen och misshandlad av två berusade sydstatare, blir den lilla staden Canton i Missippi chockad. Hennes pappa, Carl Lee Hailey är rasande och vid tanken på att gärningsmännen kan bli frisläppta tar han lagen i egna händer och dödar dem framför rättshuset, inför massor av vittnen. Nu är det upp till Jake Brigance att försöka få Carl Lee ur knipan. Han har flera assistenter till sin hjälp men han möter en stenhård åklagare i Rufus Buckley. Kommer Jake Brigance att kunna se till att den svarte mannen får en rättvis rättegång i Mississippi?

År: 1996

Rae'Ven Larrymore Kelly
Darrin Mitchell

Gemma68

Underbar anakronistisk fim.
Jag brukar normalt sett ogilla allt vad anakronism heter men denna film gillar jag. Mycket tack vare Heath Ledger och Queens musik.

En verkligt bra drama film om en svart man som hämnas våldtäkten på sin 10åriga dotter. Han tar lagen i egna händer och hamnar i domstolen. Domstolsscenerna är väldigt spännande och alla skådespelare gör en väldigt bra insatts vilket gör det till en väldigt spännande film. Den tar upp dom viktiga frågorna om rasism. En film där domstolsprocessen urartat sig till en gigantisk fråga om raser och identitet. Svart ställer sig mot vitt. Filmen är en tankeställare och får en verkligen att se dom negativa sidorna med rasism. Ku Klux Klan ligger i bakgrunden i filmen hela tiden och hotar. Det är en spännande film och man sitter hela tiden och hoppas att det ska gå bra för Samuel L Jacksons karaktär. För det är väldigt lätt att se det hur hans perspektiv. Hur skulle du agerat om två män hade våldtagit din 10åriga dotter? Skulle du tagit lagen i egna händer? Och skulle du vara en ond man om du gjorde det? Det är provocerande frågor som skapar mycket spänningar i luften hela tiden under filmen. En väldigt bra domstolsfilm om familjeära och rasism.

En otroligt lärorik film som i mina ögon både var gripande och vacker.
Storyn sitter klockrent, likaså skådespelet som tveklöst övertygar.

En film man tar lärdom av. En gripande rulle värd att lägga på minnet.
Klar fyra, och jag kan utan att tveka säga att den får ett betyg nästintill betyget med fem prickar.

Charley

En väldigt spännande, gripande, känsloladdad och kuslig film som ständigt gäckas av att den faktiskt är sann. Kevin Spacey är sliskig som åklagaren, men Samuel L. Jackson är väldigt bra och trovärdig som mannen som hämnas våldtäkten på sin dotter. Matthew McCoughney är också väldigt bra som Jake Brigance. Innehåller en hel del gripande och emellanåt upprörande scener. Jag satt och grät när jag såg den här filmen. Ett mästerverk helt i min smak! Både Sandra Bullocks och Joel Schumachers bästa film.

boken e mycket bättre..den här va bra men samtidigt inte

Ingen vidare bra film, tyckte den var rörig och ganska ointressant. En tvåa får den ialalfall, gick att ta sig igenom.

martin88

En film jag konstigt nog inte hört talas om förrens för någon vecka sedan. Detta är en mycket gripande dramafilm/thriller, helt i min smak. Mycket imponerande skådespelarinsatser och ett engagerande och smart manus. Filmen är också spännande och känns ganska realistisk, vilket är skrämmande! Mycket sevärd!