Spotlight

Biografi:

Biografi:
3,8

Handling: Om hur tidningen Boston Globe uppdagade skandalen inom katolska barnhem för unga pojkar som fick förödande konsekvenser för den katolska kyrkan.

År: 2015

Brian d'Arcy James
Paul Guilfoyle
Lana Antonova

Copyright Open Road Films

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Ett mindre mästerverk. Inte perfekt, men jävligt spännande och det från start. Ett snyggt filmklipp i andra halvan av ett av offren (som tidigare i filmen redan utfrågats) som vuxen som gungar _sitt_ barn i en av Bostons stadsparker samtidigt som de diskuterar möjligheterna kring avslöjandet och intervjuar andra offer. Men det mest fascinerande med filmen är att detta är en sån film som, trots inga djupare rollkaraktärer som kräver tungt skådespel, ändå kan bli ett mästerverk. Allt övrigt i filmen blir så bra för att hantverket är ett riktigt proffsigt samarbete av hela filmteamet.

Satte 2016 tydligen -5 på denna film. Men minns den inte alls. Antingen är det skrämmande för jag minns riktigt dåligt (skumt isf) eller för att jag minns den som fantastisk då, men sänker betyget till en -4 nu - för lågt tempo för att vara mästerverk. Har jag ens sett denna tidigare? Hur sömnig var jag då?

Biopremiär: 2016-02-12