Roseanna

Handling: Tredje Beck-filmen med Gösta Ekman som Martin Beck.

En kvinna hittas död i Göta Kanal. Ingen kan identifiera liket. Ingen har anmälts saknad. Motalas lokala polis tillkallar Rikspolisen och Martin Beck kommer ner för en undersökning. Även Interpol kopplas in. Åtskilliga månader senare anmäls amerikanskan Roseanna McGraw som saknad. Med hjälp av fotografier och filmer från resan med kanalbåten "Diana" kan Beck rekonstruera Roseannas sista dagar. Jakten på hennes mördare kan börja...

År: 1993

Victor Ginner
Anna Helena Bergendal
Donald Högberg

Charley

Gösta Ekman är den absolut bästa skådespelaren som någonsin spelat Martin Beck och han spöar rent ut sagt skiten ur Peter Haber med sitt fantastiska porträtt av denna trötta och typiskt svenska polisman som inte gärna låter känslorna svalla! Filmen i sej visar hur svårt och krävande det kan vara att utreda ett kvinnomord, och när man ringat in den verklige mördaren stiger tempot och spänningen, speciellt i slutscenerna när Beck är nära att förlora en polis. Rolf Lassgård är också the one and only Gunvald Larsson och klår micke persbrandt fullständigt. I böckerna är Gunvald Larsson ingen skjutgalen psykopat, han är en polisman som då och då får vansinnesutbrott och tolkar lagen på sitt eget sätt men han tappar inte sitt humör lika fort som persbrandts tolkning. Övriga skådespelare är väldigt bra, de agerar imponerande och kan sina saker. Tempot är väl inte som i en amerikansk actionfilm precis, men det känns skönt att slippa skjutande och biljakter och istället se en äkta svensk deckare. Superbra!

martin88

De tre huvudrollsinnehavarna gör hyfsade prestationer men i övrigt är det ganska dåliga skådespelarinsatser. Filmen var ganska förutsägbar och tempot kunde varit lite högre. Betydligt sämre än beckfilmerna med Haber som Beck!

Gösta Ekman är en bra Beck och denna rulle är en av hans bästa. Roseanna är spännande och välspelad.

die_hard

åxå riktigt het och bra film

Pojken

Det här är en av de allra bästa Beckfilmerna med Gösta Ekman.
Kjell Bergqvist, Rolf Lassgård och Ekman är helt underbara.
Rolf Lassgård är verkligen mycket bättre än Persbrandt i rollen som Larsson. Och Gösta Ekman är faktiskt den bästa Beck enligt mig. Jag tycker att de nya filmerna om Beck är ganska misslyckade. En femma för Ekman och för handlingen!

Kvicksilver

Min självklara favorit bland Beckfilmerna, Gösta Ekman, Rolf Lassgård och Kjell Bergqvist. Vilken härlig trio, känns som att det ser ut så här när man presterar på hög nivå.

En väldigt intressant story, man tröttnar aldrig och det känns som att filmen går fram i härligt segdraget tempo så inte får en att tappa intresset.

Timoti

Den här Beck filmen tillhör bland, de bättre Beck filmerna med Gösta Ekman.