Square, The

Handling: Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum. Han lever i centrum av konstvärlden och tar sitt arbete på största allvar. Dagarna innan den prestigefulla utställningen The Square ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren som försätter honom i allt dråpligare situationer och får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass.

År: 2017
Christopher Læssø
Linda Anborg
Annica Liljeblad
Marina Schiptjenko

Intressant studie av den moderna människans beteende och även av delar av det moderna samhället. Klart sevärd. Lite lång kanske. Får en svag 4a av mig.

Såg med Lidingö FilmStudio.

Viktig film (handling: The Square is a poignant satirical drama reflecting our times - about the sense of community, moral courage and the affluent person's need for egocentricity in an increasingly uncertain world.)!
Intressant och oavbrutet spännande trots dess längd, men haltar logiskt på ett par ställen. Kan så klart diskuteras i en studie efteråt. Är definitivt inte en feelgood-film. Både obehaglig och rolig.

Biopremiär: 2017-08-25