Den skyldige

3,7

Handling: Historien handlar om kriminalaren Asger Holm som, efter att ha blivit involverad i en internutredning, förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När en kvinna ringer och säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning hamnar Asger i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

År: 2018

Simon Bennebjerg (röst)
Laura Bro (röst)
Morten Suurballe (röst)
Morten Thunbo

-5 Wow, vilket slag i ansiktet! Så hemsk, men ändå fantastisk! Perfekt längd. Samma känsla som efter man sett mästerverket "Under sandet" (2015, metascore 75/100), och denna har högre metascore (83/100). Ett smärre mästerverk även detta. Oerhört skickligt att använda tekniken med att låta publiken själv stå för bilderna i sina huvuden, genom svenska Jakob Cedergren som spelar engagerad dansk polis satt i telefontjänst tillfälligt. Dansk-svenske regissören Gustav Möller, utbildad i Danmark men född i Göteborg, kommer vi definitivt se mer av i framtiden.

Biopremiär: 2019-03-29

Guilty, The (2021)