Jungfrukällan

Handling: Den grymma legenden om Töres dotter Karin i Wänge, som på väg till kyrkan blir våldtagen och dödad av tre vallare. Hennes far hämnas hennes död på det enda sätt den tiden kände vid.

År: 1960
Gudrun Brost
Oscar Ljung
Tor Borong
Leif Forstenberg

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

Polare

Jag är chockad att näsan ingen har kommenterat på denna film. Filmen är enkelt berättad och förbannat tragisk. I ett vackert Dalarna och på en skitig gård under 1300 talet uttspelar det sig. Mycket bra historia. De tycker nog till och med Wes Craven som har tagit handligne till The Last House On The Left.

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Mycket spännande och mycket bra skådespel, främst från vallarna där bl a. en ung Tor Isedal övertygar starkt så att han blir obehaglig. Bra längd, 1:25, så en effektivt berättad historia som bara baseras på en legendarisk sång från 1300-talet.
Vann Oscar för bästa utländska film då den kom!

Tittade på denna eftersom jag läst om den i kommentarerna till "The last house on the left". Filmen får en svag 3:a. Den fokuserar för mycket på religion och slutet var inte vad jag hade väntat mig.

lindajjj

3-4. Ingen Bergmanfavorit för min del, den kändes lite för enkel och rakt på?

Helt klart en sevärd Bergman, men långt ifrån den bästa jag har sett. Det märks på ngt vis att Bergman inte har skrivit manuset. Det blev inte lika engagerande som vanligt.

anddav507

hatar våldtäkter på film, men är ett fan av Bergman.
Stabil trea.

Khori

En väldigt tragisk historia, visst, men oengagerande och långdragen.

Polare

Filmen är svartvit

Last House on the Left, The (1972)