Stargate

Handling: Militären Jack O'Neil skickas iväg för att undersöka ett mystiskt arkeologiskt fynd som hittats i Egypten 1928. Fyndet visar sig vara en port som leder till andra stjärnor. O'Neil beslutar sig tillsammans med arkeologen Jackson för att pröva om porten verkligen fungerar. Till deras stora förvåning gör den det...

År: 1994
Gianin Loffler
Jaye Davidson
Christopher John Fields

Zirgo

Ännu en i mängden av alla Scifi filmer, SKULLE man kunna tänka, men den här filmen har mycket att ge och jag anser att manuset och handlingen är väl genomtänkt för det mesta. En 3:a får filmen och har du liksom jag lusten att fördjupa mig i denna filmens universum så är det naturliga steget att gå över till Stargate SG-1 serien som fortsätter direkt efter filmen och där man kan fördjupa sig mer i karaktärerna, något som filmen inte gav så mycket utrymme till dessvärre.

En av mina absoluta storfavoriter från barndomen. Stargate var en sån där film man såg ett par gånger i månaden när man inte hade något för sig. Det är ju självklart med tanke på hur förbaskat bra den är. Med tiden upptäcktes dock vilket krystat manus Roland Emmerich krystat fram, men det gör inte filmen sämre för det faktiskt. För detta är underhållning på hög nivå. Det är mystik, action och spänning. Ett par fräcka oneliners och härlig romantik. Dessutom är Stargate välkomponerad och snyggt gjord.

kaj08

En överaskande bra film. Det hela låter som en dålig b-film, men filmen har sina små poänger. Delvis spännande men ibland skenar äventyret iväg, då de vävt in lite för många saker i storyn. Svag 3-a, men ändå sevärd på något vis.

ToxicAvenger

Bra film!
Dock tröttsamt med de korkade militärerna, var fan är alla vetenskapsmän undrar man?

Kurt Russel sög tyvärr, gillar honom annars.

Arcadia

En av Kurt Russels bättre filmer...

Det här är ännu en science fiction-film från effektregissören Roland Emmerich. Precis som med de flesta av hans filmer är det en intressant historia med stor potential och inledningen är lockande. Tyvärr gör han precis samma misstag som i sina senare filmer Independence Day och Day After Tomorrow att låta allt gå till överdrift och låta det eskalera till löjligt actiontrams utan någon trovärdighet överhuvudtaget. Här är det extremt och man undrar nästan om det var samma film man började titta på som när den slutar. Karaktärerna är dessutom oerhört klyschiga och replikerna ibland skrattretande. Småkul med svenskarna i början som bryter när de talar svenska. Hmm...

kaj08

SvenskaFilmNörden

1928 i Egypten hittar ett par forskare ett gammalt fynd från det gamla Egypten, som visar sig vara en tidsport. Arkeologen Jackson och Militären O`Neil och några andra försöker komma på hur man använder den. När Jackson till slut tar reda på hur man får den att fungera bestämmer de sig för att testa den.

Den här filmen är faktiskt bra, effekterna är bra och historien är mycket intressant. Karaktärerna är bra gjorda och skådespelarna gör sitt jobb väl. Slutet är väl ett typisk slut för en actionrulle. Men jag fastnade för den här filmen, den var bra! Rekommenderas.

Zirgo