Krigets Dårar

Handling: Året är 1917 och första världskriget skördar allt fler offer. En av dem som strider vid fronten i Frankrike är officeren och poeten Siegfried Sassoon. En dekorerad krigshjälte som efter att en vän dödas anser att kriget har förvandlats från en frihetskamp till ett meningslöst massmord han inte längre kan stödja.

Han skriver ett tillkännagivande som läses upp inför militärledningen i parlamentet och riskerar därmed att ställas inför krigsrätt. Tack vare hans befäls inflytande klarar han sig undan detta genom att istället skrivas in på det psykiatriska militärsjukhuset Craiglockhart utanför Edinburgh. En plats där krigets mentalt torterade offer botas från sina krigsneuroser, för att därefter skickas tillbaka till fronten, av den banbrytande psykologen Dr William Rivers. Men i detta kaos är det svårt att avgöra vem som är mest galen.

År: 1997
Julian Fellowes
David Robb
Kevin McKidd

struwe

film som nog kan kännas lite krävande att tittapå,men intressant ide att skildra ett krig på en annan plats än vid själva slagfälten

Dan banan

Farsinerande film utan brist på spänning.
En svag trea kan jag mycket väl tänka mig.
Intressant rollista och hyffsade dialoger.

Lukten av en lägre budgett är svår att undkomma, men det flyter på och utvecklar sig till en sevärd historia vid sidan av kriget.

Ett alternativ för den som söker mer dialog än våld hos en krigsfilm.

En riktigt bra film,bara att jag inte riktigt gillar att titta på filmer som utspelas på 1920 talet där dom bara snackar filmen ut.

Men den här rullen hade ändå sina stunder.
Ganska intresant handling där man får följa Siegfried Sassoon som går till en psykolog där han pratar om sina problem gällande kriget där han deltagit som officer.

Skådespelet är inget att hurra över,men några få gjorde sitt jobb på den punkten bra.

Intresant film som jag tror många skulle gilla mer än jag.Dock Har jag inte sett många filmer som denna så jag har inget bra exempel att jämföra med.

Men en klar tvåa är den värd!