Rånarna

Handling: Klara är 33 år och arbetar som kriminalpolis. Hon har slitit hårt för att nå den position hon besitter idag, som utredare för rån och avancerad brottslighet. Klara är nyförälskad i Frank, som arbetar som kirurg för Läkare utan gränser.

Historien öppnas när ett bankrån sker, som inte liknar något annat rån någonsin i svensk kriminalhistoria. Rånet utförs under militärisk professionalism, iskall kyla, brutal disciplin men framför allt, de visste att banken hade veckans transport av internationella växelpengar på ett värde av 20 miljoner kronor. Rånarna försvinner från platsen med pengarna och deras flyktbil påträffas brinnande vid ett skogsbryn. Tungt beväpnad polis omringar skogen. En helikopter med värmesökande kamera får upp spår på rånarna, all personal rör sig mot målet men plötsligt försvinner de röda prickarna på monitorn.

Klaras kollega heter Krona, tillsammans sätts de på fallet. Han är ganska konservativ och framför allt väldigt dominant. De inser snart att det inte är vanliga bankrånare de har att göra med. Rånarna verkar ha information om säkerhetssystem, leveranstider av bankens pengar, deras agerande är extremt och framför allt, de känner till polisens arbete. Jakten på rånarna är intensiv, deras metoder blir allt mer raffinerade och skrämmande. Klara hamnar mitt i skottlinjen, både bokstavligt och bildligt, samtidigt som utredningsmaterialet för henne i en riktning som hon aldrig kunnat föreställa sig.

Regissör: Peter Lindmark
Daniel Larsson
Anna-Clara Blixt
Peter Parkrud

heroin

Något av det sämsta inom svensk film som skapats, får en tvåa ändå tack vare Persbrandt.

Helt ok kriminalare. Lite spännande här och var.

standard thriller men för mycket svenska nyanser i det.kort sagt halv bra

---2

En helt okej film, men inte så mycket mer än så. En stark 2:a

Det här är en av dom bästa thriller filmerna jag sett någonsin!

pizzamatte

bra film, men blev ändå lite besviken, handlingen låter riktigt bra, Men det är någonting som fattas i den

Horror Forever

En ganska blek svensk thriller, med svagt skådespeleri och utan någon större spänning...

Betyg? Tja, en 2: a...