Närkontakt av tredje graden

Handling: En natt förläggs ett helt samhälle i mörker och ovanliga ljusfenomen börjar uppträda på natthimlen.

År: 1977

Justin Dreyfuss
Lance Henriksen

Copyright Columbia Pictures Corporation

Indy_92

Lite seg för min smak...

Hade egentligen tänkt mig något helt annat än detta, typ mer som "Independence day". Nu blev filmen istället ganska "snäll", men även lite väl hoppig i scenerna.

Close Encounters of the Third Kind (1977) har många likheter med moderna filmer på samma tema. Filmen etablerar både en utomjordisk närvaro, en vanlig man som fungerar som historiens protagonist och desperat försöker komma underfund med vad som pågår och en konspiratorisk regering. Där denna film avviker är just i skildringen av de civila kontra regeringen, eftersom handlingen fokuserar så mycket på Roy och hans familj, och så lite på den internationella krisen att historien saktar in så mycket att det hela av och till är plågsamt ointressant. Vad jag som tittare i stället får följa är hur Roys äktenskap faller sönder och samman, samtidigt som jag får en mycket begränsad inblick i vad som händer i resten av landet. Faktum är att jag till och med dåsar till här och var - Close Encounters of the Third Kind är inte min grej.

Det finns också tydliga likheter med flera andra av Steven Spielbergs filmer, där det växande allvaret blandas med smått nördig humor, ett element i historien som får Roy Neary att uppträda som ett fullständigt psykfall och hustrun Ronnie som en bipolär skrikhals. Detta science fiction-drama passar inte mig, vilket är något överraskande med tanke på hur svag jag är för Steven Spielberg, bland annat i filmerna E.T.: The Extra-Terrestrial (1982) och Saving Private Ryan (1998).

har vuksit upp med enna film. jag har kunnat den dära melodin som dom spelar till rymdskeppen.

Evenstar_92

Steven Spielberg igen!
Börjar komma fram till att jag har sett endel filmer med han.
Den här filmen är bra, men ingen man kan se mer än 3 gånger eller så.
En riktig film ska man kunna slipa öppot 15 gånger innan man börjar lessna lite.
Men sevärd ändå, helt okej.

En av Steven Spielbergs tidigaste skapelser. En spännande, vacker och bra film om rymdvarelsers kontakt med människan. Minns speciellt en scen då en rymdvarelse sträcker ut sin hand och fattar den med en människas, mycket vacker. En stark trea.

En underbart bra film av Steven Spielberg. Samma betyg som en siffra i titeln.

Spirit1

Har en stor kärlek för denna film vid namn Närkontakt av Tredje Graden.Är man det minsta intresserad av utomjordiskt liv på film och deras beteende om dom om möjligt skulle besöka vår lilla planet i universum så kan man ju inte ha missat denna film.Och om du har gjort det,fy skäms.Richard Dreyfuss som har en lång och gedigen meritlista i filmvärden gör här en roll som elektrikern Roy Neary som en kväll vid ett omfattande strömavbrott i samhället där han bor blir beordrad att ge sig ut till en fast punkt med sin elektriker lastbil för att ta reda på problemet.När så Roy sitter där i hytten på sin bil och med hjälp av ficklampans sken på en karta försöker lista ut var han egentligen är dyker det upp ett stort bländande vitt sken i hans backspegel.Roy signalera till vederbörande att köra om.Vilket detta föremål också gör efter en stund då det visar sig vara ett UFO och detta är orsaken till strömavbrottet.

Naturligtvis vänder detta upp och ner på hela Roys tillvaro som han efter detta gör allt för att få klarhet i.Familjen får till slut nog och splittras då Roy en kväll lägger beslag på hela mosskålen som familjen skulle ha till middag för att därefter bygga ett berg av moset.Ett tecken för Roy var han ska leta naturligtvis liksom ett antal tusen andra individer med samma visioner och med olika sätt att utrycka dem på runt om i världen.Efter detta inleds såvida jakten på mötespunkten för dessa UFO som söker kontakt med mänskligheten och för att lämna tillbaks bortrövade människor.Under resans gång träffar Roy ett antal personer som har samma mål vilket visar sig vara allt annat än lätt att ta sig fram till då myndigheterna försöker lägga locket på hela denna historia med bla fejkade gift utsläpp och mass evakuering av personer i det berörda området.Slutet är en riktig höjdare och en välgjord sådan.Ett mästerverk när den kom 1977 med andra ord och fortfarande akut aktuell om man gillar utomjordiskt liv.