Psycho

3,7

Handling: Marion Crane vill ha ut mer av sitt liv. Hon vill gifta sig med Sam, men han har dåligt med pengar och har inte råd med ett bröllop. Allt känns hopplöst, men så på fredagen ber hennes chef henne att gå till banken med en stor summa pengar...

År: 1960

John Anderson
Mort Mills

Copyright Paramount Pictures

kaj08

Ett mästerverk av Hitchcock, och det är magnifikt att en rysare från 1960 i svartvitt som dessutom var en riktig lågbudgetfilm på sin tid utklassar samtliga dagens rysare med hästlängder.

Underbara skådespelarinsatser, där framförallt Anthony Perkins är fenomenal i sin roll som Norman Bates. Vi bjuds också på världens mest kända filmscen, knivscenen i duschen.

Allt är väldigt proffsigt gjort, och det iofs nästan bli lite teaterlika dialoger när Hitchcock är med och styr, men det får man ta. En solklar 5-a.

Robert_Eriksson

En nervkittlande, intressant och ganska smart film, med mycket passande musik och bra skådespelarprestationer. Mitt betyg blir en svag fyra.

Savannah

En film man måste se. Hitchcock visar mästarklassen med denna kultrulle, avsiktligt filmad i svart-vitt. Missa inte den "morphade" bilden alldeles i slutet - snacka om teknisk överlägsenhet för sin tid!

Noisome

Läskig. På riktigt. Fortfarande.

Det här är ruggigt bra! Oväntat och bra skådespeleri. Anthony Perkins är dessutom så himla snygg...

Förstår inte denna films storhet. Inget skräckmoment i filmen och den är endast ett långt sömnpill... zzz zzz

Nille

Ett rent mästerverk. I mina ögon den bästa skräckfilmen som existerar. Musiken,storyn,uppbyggnaden,klippningen allt är riktigt bra gjort och skådespelarinsatserna är kanon.

heroin

Ett mästerverk av Hitchcock - tyvärr lite väl tråkig för oss 80-talister och framåt som är vana vid moderna filmer med "coola effekter".
Filmen kan dock inte underskattas - "duschscenen" är oslagbart otäck och skådespelarna är bra, men det svartvita fotot samt bitvis seg handling drar ner betyget lite.

Desperat

En ganska kul klassiker. Den är inte bra, men den är inte kass heller. Inget att se om du vill bli rädd.

janne lindh

Hitchcocks Psycho är en nästan perfekt gjord thriller med skräckinslag. Dessutom bra spelad, framför allt av Anthony Perkins. En onödig och fånig psykologisk föreläsning i slutet drar dock ner betyget. Annars hade filmen varit värd en fempoängare.

Filmen är svartvit

Psycho II (1983)