Landet för längesedan

Handling: Vi befinner oss i tidräkningens begynnelse, när jorden var ung och dinosaurierna levde här. En värld full av äventyr och fantasi, men också av faror och fientligheter. För den lille dinosaurien Lillefot - en av de sista i sitt slag - är det här en besvärlig tid. Men han söker sig enträget mot den stora dalen långt bortom bergen - ett grönskande paradis dit ondskan inte kan nå. På vägen lurar faror och onda dinosaurier men han möter också riktigt goda och glada vänner som gör honom sällskap på färden.

År: 1988

Helen Shaver
Pat Hingle
Burke Byrnes

Copyright MCA/Universal Home Video

Otroligt bra film som riktar sig mer till vuxna. Väldigt, väldigt gripande rakt igenom. Vackert ritad, fruktansvärt fin gripande musik och allvarligt seriös stämmning. Tror barn mer gillar alla skräpiga uppföljare. Det här är ett mästerverk!! Tycker uppföljarna borde heta något annat. "Dinosauriernas Lekstund" eller något.. Tycker inte om att en sån här film blandas ihop med dom. Se bara den här!!

en klassiker som man bara inte KAN ogilla

väldig vacekr film..såg den här när jag va liten och jag minns det så väl.man såg den här hur mycket som helst och man grät varje gång i slutet

crack_of_dawn

Det här var en mkt fin och välgjord film med bode komiska och sorgsna inslag. Tål att ses om.

Gillade den mycket som mindre.BARA för det får den en tvåa som tröst.

Jätte bra barnfilm och jag börjar nästan att gråta när jag tänker på denna film!!

Sallee

Är inte så värst förtjust i tecknade filmer. Men jag minns första gången jag såg denna och än i dag är denna filmen bland de bästa tecknade filmer. Som jag kan titta på om och om igen. ! :)

Filmen var gripande, humorsitisk, hade bra budskap och var snyggt tecknad men jag hade önskat att den var en aning längre, då hade slutmålet kanske känts mer efterlängtat och storslaget.

Filmen är animerad

Landet för längesedan 2 - Lillefot och äventyret i den förbjudna dalen (1994)
Landet för längesedan 3 - Lillefot och jakten på det försvunna vattnet (1995)
Landet för längesedan 4 - Lillefot och färden till dimmornas land (1996)
Landet för längesedan 5 - Den mystiska ön (1997)
Landet för längesedan 6 - Lillefot och hemligheten på Saurusberget (1998)
Landet för längesedan 7 - Jakten på himlastenen (2000)
Landet för längesedan 8 - När isen kom (2001)
Landet för längesedan 9 - Resan till det stora havet (2002)
Landet för längesedan 10 - Den stora utvandringen (2003)
Landet för längesedan 11 - Minisauriernas intåg (2004)
Landet för längesedan 12 - Flygarnas dag (2006)
Landet för längesedan 13 - Visdomens vänner (2007)