Äppelkriget

Handling: Hasse & Tages finurliga saga som en protest mot miljöförstöringen. En storkapitalist kommer med sina hejdukar till Skåne från Schweiz med avsikten att göra den lilla byn Änglamark till ett gigantiskt fritidsområde. Men de har inte räknat med lokalbefolkningen, som samlas under äppelträden för att organisera ett motstånd.

År: 1971

Håkan Serner
Monica Zetterlund
Evert Taube

Polare

En underhållade film av Hasse & Tage från 70-talet, budskapet är väldigt starkt men ändå så komiskt, det älskar jag med denna film, ännu en svensk klassiker.

Filmen vart en stor evolution för Gröna vågen har jag hört.

Robert_Eriksson

En riktigt rolig och bra film av Hans Alfredsson och Tage Danielsson. Bäst gillar jag historien om de tre bröderna. Ibland är den lite löjlig, men på det hela taget som sagt var riktigt rolig. Samtidigt som den är rolig är det också en vacker hyllning till naturen. Roligt att få se Evert Taube i slutet av filmen.

MelankoliskPingvin

Underbar Hasseåtage-produktion som fick svenskarna att förstå att vi måste bevara vår vackra natur. Fantastiska skådespelare.

Nikita

Det är möjligt att det finns en del skavanker här och där, men jag tycker nog ändå att filmen är värd en fyra.

Rymdis

Ett revolutionsromantiskt budskap, starka fantasyinslag, mäktiga specialeffekter och Max von Sydow i sin kanske mest pregnanta roll någonsin. Hur skulle det kunna bli dåligt?

Svag 3:a Bitvis riktigt bra men emellanåt alltför fånig för min smak... Hans Alfredson och Birgitta Andersson står för filmens bättre prestationer.

Denna film gillar jag, svensk men det kvittar, jag har älskat denna film sen jag var liten och det är en klassiker för mig. Jag diggar Birgitta Andersson i denna film, och alla små detaljer som filmen är!

crack_of_dawn

Japp. Vad annat kan man säga?

Skön Hasseåtage-film i sann Hasseåtage-anda;)

Deras klara kritik som framförs på ett sånt humorrikt sätt är svårt att låta bli att gilla.

Filmen är en svensk klassiker som borde ha setts nån gång i livet...
Och för Er som gillar den; Se gärna deras film "Släpp fångarne* loss det är vår!" om ni inte sett den än.

* Ja, den heter faktiskt så: fångarne.

Vissa scener är mycket bisarra, men på det stora hela så är filmen ganska underhållande.
Fast det är väl meningen att vissa sekvenser skall vara bisarra.

Polare

Filmen vart en stor evolution för Gröna vågen har jag hört.