Ali

Handling: Will Smith spelar den legendariske boxaren Muhammad Ali i denna dramatiska film. Man får följa den unge Ali´s långa och hårda kamp till världsmästartiteln i tungviktsboxning, både i ringen och i privatlivet. Denna kamp som för honom blev; inte bara sportslig utan även religiös/politisk.

År: 2001
Regissör: Michael Mann
Originaltitel: Ali
Längd: 02:39, 02:45 (Directors Cut)
Ingår i tema: Boxning

Joe Morton
Bruce McGill
Paul Rodriguez
Barry Shabaka Henley

Michael Mann är en duktig regissör, men hans filmer kan ibland få en tendens till att bli lite sega. Så är fallet här. Det är en bra film, men jag som inte har så bra koll på Muhammed Ali finner tyvärr den här filmen rätt rörig. Känns som om Mann tar för givet att alla som ser filmen redan vet allt om Ali. Stark tvåa!

JTZ

Ali är en riktigt bra film om den gamla boxaren och det är skönt att få se alla hans egenheter och det görs igna försök att glorifiera honom. Man vill bara berätta hans historia och det gör man riktigt bra!

Social__Distortion

Bra film. Bra skådespelar insatts och en intressant film om Muhammad Ali och hans karriär. helt klart sevärd. stark 3.a

Mycket härlig rulle med bra men enkel story.Den är värd en stark trea.Sevärd!

Tråkig och ointressant film. Skådespeleriet var inte heller särskilt speciellt. En stor gäspning!

miox

en grym film av will bara spelat som ali så den hoppas dom visar den på tv nångång

Nebyo

Jag gillade den..! Kanske bara va jag men jag tyckte det va lite svårt att hänga med hur lång tid det gått mellan scenerna..men riktigt bra manus och bra skådespelarinsattser.

En riktigt stark 3+ som film, men en -4 i sin egen genre.

Taglines: Forget What You Think You Know / Tha Champ Is Here!

Riktigt bra skådespelarinsatser, intressant och fascinerande berättelse, oavsett om man sett/hört ngt om Muhammed Ali förut, samt MYCKET bra musik (soundtrack) --> ett av de tre-fem bästa som nånsin gjorts?
Hamnar självklart i DVD-samlingen!

Trivia: Will Smith gained 35 pounds (17,5 kg) to match Ali's 220 (110 kg). / As the project lay in "development hell" for more than a decade, several directors attempted to make the film until Michael Mann was finally chosen. The list included: Oliver Stone, Spike Lee, and Norman Jewison.

Dan banan

Nästan för bra för att vara Will Smith. Jag känner inte igen killen den här gången, han spelar bara för bra. I allmänhet så är det riktigt fina skådisinnsatser från alla håll och kanter.
Ali är förutom detta magnifikt bra och välgjord. Ljudet och musiken har det lagts möda på och sådant lönar sig tydligen ibland.
Filmen är visselrigen väldigt lång och en del scener känns lite utdragna, men jag väljer att ändå skänka en den svag fyra.
Ett fint manus med en välutveckald karaktärlista ligger som ryggrad för det hela och det avgör saken i slutändan. Sevärd tycker jag nog, mer än en film om boxning.