Schindler's List

Krig:

Biografi:
Krig:
4,2

Handling: En sann historia om hur tysken Oskar Schindler försöker rädda så många judar från döden som möjligt. Det behövs mycket list från hans sida, för att klara av att hålla det hela hemligt.

År: 1993

Krzysztof Luft
Harry Nehring

Copyright Universal Pictures

neliean

En film hela mänskligheten borde få se, analysera och förstå att det fortfarande händer i vår värld.

Becky

En av de bättre filmer som skildrar det hemska som hände under andra världskriget. Att man även visar historien i svartvitt ger en ännu mer betydelse för själva handlingen att det här var en "mörk" tid. Jag vet inte med er andra men när man tittat ett tag på filmen så blev man helt paff när flickan med den röda jackan kom upp.
Man blev helt tårögd.

martin88

Äntligen blev det av att jag såg denna filmen som jag under flera år funderat på att se. Väldigt gripande berättelse och allt är mycket skickligt genomfört och trovärdigt på alla sätt och vis. Kanske borde den varit en aning kortare för att hålla uppe spänning och intresse på topp, men en riktigt bra och klassisk film som man verkligen bör se om man inte gjort det!

Joda

En av den absolut bästa filmen jag överhuvudtaget sett. Detta om filmers uppgift är att beröra och berätta något. Dessutom berätta något som verkligen har hänt. Filmen redovisar människans natur - Ond förstås. Mycket ondska här men även stor portion godhet. Har sett filmen ca 5 ggr och aldrig varit helt oberörd någon gång av dessa tillfällen. INGEN annan film har haft lika stor inverkan på mig som detta sanndrama.

Dersan

Ja, Schindler's List är utan tvekan en av de stora filmerna. Trots att den generella Hitler-Tysklands-historien och det övergripande utfallet redan är känt blir denna film en mycket omskakande upplevelse och berör i djupet av själen, med en tung eftersmak. Sorgen som filmen förmedlar är stor och verklig eftersom detta inte är en påhittad tragedi utan har verklighetsbakgrund. Motståndets engagemang och mod finns naturligtvis med hela vägen som motpol till ondskan och spänningen är konstant på topp. Skådespeleriet och Spielbergs hantverk är absolut på topp och detta emotionella maraton var över innan jag hann titta på klockan.

neliean

malinedwardsson

Jag vet inte om någon film har berört mig så djupt som denna. För mig beskriver den ondska och godhet på samma gång.. på ett sätt som är mer än gripande...

Otroligt bra! Otroligt gripande! Saknar ord för denna klockrena skildring av det otäcka nazi tyskland.
Suveräna skådespelarinsatser dessutom

stilis

Oskar Schlinder försöker rädda så många judar från förintelsen. Han gör sitt bästa sätt och han får vara smart.

En väldigt chockerande, omskakande och obehaglig film som är baserad på verkliga händelser.

Steven Spielberg kan verkligen göra en film som Schlinder´s List så verklighetstrogen och realistisk. Steven får ett stort plus i kanten p.g.a. det.

En kultklassiker!

Brutal, våldsam och vacker. Stevens bästa film.

Filmen är både i färg och svartvit