Det våras för Frankenstein

Handling: Skräckparodi gjord med omisskännlig kärlek till de gamla fina monsterfilmerna.

År: 1974
Oscar Beregi Jr.
Arthur Malet
Anne Beesley
Monte Landis

Innan begynnelsen av roliga parodifilmer

stilis

Ett gäng personer besöker ett stort slott, där de får bekanta sig med slottets spöken och med framförallt med Frankenstein.

En väldigt lättsam, underhållande, rolig rysarkomedi med många bra skådisar.

Det våras för Frankenstein är en film, som man inte glömmer i första taget.

Det är en parodi på Frankenstein som regissören Mel Brooks borde vara stolt över.

Det är den bästa rysarkomedin jag har sett!

Måste ses!!

Nja, det här är verkligen inte en film med min typ av humor. Kommer faktiskt inte ihåg att jag skrattade en enda gång, vilket måste vara ett underbetyg för en komedi. Gene Wilder tycker jag mest är påfrestande att se. Kul däremot att de har återanvänt mycket av rekvisitan från de tidigare Frankensteinfilmerna. Några scener är ändå minnesvärda, bl.a. mötet med den blinde mannen som är en schysst parodi på Frankensteins brud. Småkul, absolut inte mer.

Venschla

Pinsamt dålig, dåligt pinsamt.

Ha, Ha. Denna film är absolut Mel Brooks roligaste och knäppaste rulle. Scenen då monstret hälsar på en blind man(Gene Hackman) tillhör säkert en av filmhistoriens roligaste sekvenser. Wilder är väldigt kul som den neurotiske Dr. Frankeinstein, eller Fronkeinstein som han kallar sig för en bit in i filmen.

Crocodile

Rolig film men den var lite konstig.

BioAdele

En av mina favoriter i komedigenren. Är spännande, kul och vacker. Skämten kommer plötsligt och känns impulsiva, men samtidigt noga övervägda för att få bästa effekt. Underbar klassiker!

Filmen är svartvit