Kvarteret Korpen

Handling: En skildring av arbetarklassens situation i Sverige 1936. I centrum står en familj, där sonen vill bli författare, där fadern är en alkoholiserad livslögnare och drömmare och modern sliter för att de ska kunna överleva.

År: 1963

Agneta Prytz
Fritiof Nilsson Piraten
Nina Widerberg

Savannah

Svartvit film med bl a Thommy Berggren i rollen som son och Keve Hjelm, vars gestaltning av en alkoliserad far har färgat otaliga efterkommande "alkisbeteenden" i svensk film. En intressant aspekt är, att trots filmen utspelar sig i Malmö så talar så gott som ingen skånska - märkligt! Sevärd, men något mästerverk anser jag det inte vara.

Robert_Eriksson

En intressant och tragisk film. Jag har absolut inget att klaga på hos skådespelarna, men tycker att det är lite synd att nästan ingen i filmen talar skånska, trots att den utspelar sig i Malmö.

6/10
Objectively good, more interesting, nothing I see again, I was somewhat disappointed, very good acting from Thommy Berggren.

Gunnar Bergquist

En milstolpe. Widerberg slet handlingen ur Bergmans då stillastående gudsgrubblerier och slängde den i rännstenen. Den dunsen ekar än i svensk film.

Kes

Den bästa svenska filmen någonsin! Finns det något man kan klaga på när det gäller Bo Widerberg? Han var verkligen svensk films mästare.

Så nu har man äntligen sett filmen som anses som Sveriges bästa genom tiderna. Jag kan dock meddela att jag inte alls tyckte att den var så jäkla fantastisk. Den grep aldrig riktigt tag i mig och den hade någon longör för mycket. Fast det fanns givetvis bra saker också. Skådespeleriet var utmärkt och intrigen hyfsat intressant.
Den bästa scenen var när Keve Hjelm skulle lära Thommy Berggren röka cigarr på rätt sätt. Underbar scen!

Robert_Eriksson

En otroligt långtråkig film! En klar etta!

Savannah

Filmen är svartvit