Network

Handling: Tittarsiffrorna sjunker för nyhetsuppläsaren Howard Beale och ledningen tänker sparka honom. Då meddelar den förtvivlade Beale i direktsändning att han tänker ta livet av sig. Den ambitiösa journalisten Diana får idén till en ny show och Beales missnöjesprogram blir en jättesuccé. Men när han börjar attackera makten blir han farlig för bolaget...

Ligger på plats 64 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1976

Conchata Ferrell
Gene Gross

Copyright United Artists

Xenomorph

En mycket bra och tänkvärd film som driver med TV-bolagens jakt på bättre tittarsiffror. Slutet är enormt.

En käftsmäll och väckarklocka till alla tv-zappare. Det är intressant och något satiriskt hur Dunaway (som spelar kanon) & co gör allt för höja sina tittarsiffror. Filmen är även Lumet medryckande, även om den har en del sega transportsträckor. Men överlag underhållande och slutet höjer verkligen helheten. En något svag fyra.

Hyfsat intressant, men något pratig, rulle. Skådespelet är bra, och det är inspirerande att se hur Howard Beale lyckas påverka sina tittare i så pass hög grad. Då jag finner både Diana Christensen och Max Schumacher mycket osympatiska som karaktärer kom det knappast som någon överraskning att det gick som det gick mellan dem. Network har en intressant kärna, men tappar bort sig någonstans på vägen. Den hade kunnat beröra så mycket mer.
”He’s saying his life is bullshit, and it is. So what are you screaming about?”

Det här är en tankeväckande film som, smått fantastiskt, känns aktuell efter över 30 år trots att den handlar om media som utvecklats enormt under den tiden. Framför allt är Peter Finchs monologer provocerande och bör kunna ruska om en och annan även idag. Kärlekshistorien gillade jag inte och känns helt onödig då den tillför ett element som man gott kunde varit utan i en sådan här film. Överlag så är filmen som bäst i första halvan, men blir sämre och mer intetsägande mot slutet. Tenderar att bli seg och allmänt tråkig på sina ställen. En stark tvåa ska den ha i alla fall.

Xenomorph

Helt klart välgjord och välspelad. Visar hur cynisk mediamarknaden var/är. Tycker dock ändå att den är lite överskattad.