Trolltyg i Tomteskogen

3,8

Handling: Tomten Tor, 101 år, ska gifta sig. Tors utvalda är den söta blondinen Lisa som snart ska komma med sina föräldrar och farbror Kostja. Han har färdats ända från Sibirien för att få vara med vid detta festliga tillfälle.

Tomteskogen befolkas inte bara av tomtar, här bor också en del troll som i alla tider varit tomtarnas fiender. Det som trollen framför allt retar sig på är att tomtarna släpper ut de djur som trollen lyckats fånga. "Tomtarna måste bort - skogen är för liten för både tomtar och troll", säger trollen. På Tors och Lisas bröllopsdag sätter de stora starka trollen sin elaka plan i verket, men störst är inte alltid starkast.

"Trolltyg i tomteskogen" visades sista gången i Sveriges Television 1989. Filmen var inspirerad av boken "Tomtar" (Gnomes).

År: 1980
Regissör: Jack Zander
Originaltitel: Gnomes
Kjell Bergqvist
Fillie Lyckow
Anders Beckman
Ragna Nyblom

Copyright Columbia Broadcasting System (CBS)

En riktigt underhållande och välmålad film som ger en bra inblick i vad tomtar är för väsen.

Det här är den tecknade klassikern från när man var liten. Jag kan fortfarande se den och bara njuta. Historien, underbara svenska röster och de elaka trollen gör detta till en film i en klass för sig. Stort plus för ”faktan” om tomtar och troll som berättas parallellt med historien. Helt enkelt ett mästerverk.

inzomnia

Nostalgi som gör en varm. Det är märkligt att den inte kan visas, men men. Man kan ju ladda hem den om man vill se dessa sköna små tomtar o dom elaka trollen i denna klassiker, men jag tycker det är synd att den inte kan visas så dagens småttingar också kan springa omkring o ropa " var e fjant!? Hääääär mamma!!"

smulanz

Denna film är helt otroligt härlig, minnen som gör en glad, även trollen som var helt otroligt roliga 5 av mig denna film och en film som var av en kinesisk apa (tecknat som denna) är helt otroliga.

Rymdis

Men vilka irriterande tomtar! De är ju värre än alver!

Det känns som att anledningen till att den här filmen fått så höga betyg är för att: "den gick när man var barn, tyckte den var så bra då", och ger den höga betyg av sentimentala skäl. Jag säger bara: hallå, vakna upp, detta är uselt! Bara otroligt löjlig och ointressant! Vad hade ni tyckt om ni sett samma film idag? Nej, tänkte väl det.

Vet att jag älskade den här filmen som barn och ja jag tycker fortfarande att det är en väldigt gullig och härlig barn/familje film. Kan inte anat än ge den en 5:a

"var e fjant?" "här mamma" - Bästa i hela filmen! Annars var den mycket söt men varje gång Lisa omar sig låter de som något helt annat. Mysig film om små tomtar o troll

jätte bra film tycker jag, den är så gullig men inte trollen!

Filmen är animerad