Shining, The

Handling: Jack Torrance är en nykter alkoholist som har fått arbete som vaktmästare på Overlook hotell i Klippiga bergen. Tillsammans med sin fru Wendy och deras son Danny skall de tillbringa vintern totalt isolerade från omvärlden. Jack hoppas att de efter ett par jobbiga år skall kunna bli en lycklig familj igen. Lille Danny har begåvats med en märklig förmåga som gör att han kan se saker som har hänt eller som kommer att hända och Overlook ruvar på många mörka hemligheter. Vad hände till exempel med den förre vaktmästaren och hans familj...

År: 1997

Tomas Herrera
Tim Perovich
Kenn Solomon
Jan Van Sickle

Usch, vad dåligt det här är! Handlingen är ju i stort sett detsamma som originalversionen, men en hel del saker har ändrats och lagts till som gör filmen fullständigt ologisk. Skådespelarna är inte övertygande, särskilt inte Danny, och rullen skrämmer inte det minsta. Efter att ha sett The Shinings originalversion kan jag inte uppskatta det här skräpet. Förstår faktiskt inte varför King ville göra en ny version när den första filmen var välkomponerad in i minsta detalj.

Rune

Nytt skräp som är en skymf mot rginal filmen. Den har barnsliga effekter men det som tar priset är hans löjliga krocket klubba.

manne747

Nejdu, Stephen King, göra filmer kan du inte. Tacksamhet är vad du borde visat Stanley Kubrick efter hans världsklassiga filmatisering av Varsel. Klart han ändrade lite på den, men han gjorde ju en bra film till slut? Mer än vad man kan säga om vissa andra...

Entangler01

Nej den här filmatiseringen är lååångt sämre än originalet av Stanley Kubrick. Visst, det är mycket mer dialog och man förstår att Jacks alkoholproblem är en stor bov i dramat. Men man får verkligen anstränga sig för att uppleva det läskiga i denna nya tappning. Filmen är inte alls läskig utan bara skrattretande. Och jag stör mig mest på ungen (Danny) som bara verkar vara ivägen. Danny i originalversionen var mycket charmigare och mer trovärdig.

Stephen King må vara nöjd med denna minst sagt lama version. Jag är det inte.

En svag 2:a

Helt okej men den första filmen men Jack Nicholson är bättre.

LittleDeadGirl

Helt ok. Dock lite FÖR lång kanske.Har inte sett orginalversonen än men vill gärna göra det. SNART!

// The cute little dead girl O.o

Arcadia

bra filmatisering. den är dock sämre än den första.

Rune

die_hard

lite för lång bara korta är bättre

Menthol

Kubricks "the Shining" är bättre & starkare & konstnärligare.
Men historiskt från boken "varsel" lr "the shining" kan man nog få ut mer av den här och ta på sig tid att förstå den. Men för lång(som är typiskt Kings självskrivna filmer som tex. "pestens tid") och inte alls lika underhållande som Orginalet från 1980.
en svag 3a

Filmen är både i färg och svartvit

Shining, The (1980)