Agent 007 ser rött

Handling: James Bond (Sean Connery) gör upp med den ondskefulle SPECTRE organisationen i en högpulserande kapplöpning för att få tag i ryssarnas chiffermaskin, Lektor. Bonds uppdrag tvingar honom till nervkittlande båtjakter, actionladdade helikopterattacker och en dödlig konfrontation ombord på Orientexpressen. Agent 007 kan inte stoppas!

År: 1963

Fred Haggerty
Anthony Dawson

Copyright United Artists

Stefan

En av de tre bästa Bondrullarna enligt mig, kanske för att det här manuset känns mer trovärdigt än majoriteten.
Den är bla befriad från avancerade gadgets som så odramatiskt alltid räddar Bond i de mest bisarra av situationer, den här storyn bygger istället på infiltration och list i olika led, konfrontation sker först långt in i filmen vilket ger den en stegrande spänning precis som det skall vara.
Det är stil på bruden också, karismatisk och mindre våpig, läcker!

En lite mognare och smartare Bondrulle som tilltalar mig.

starchild

Sean Connery satte ribban som James Bond. Agent 007 är en av de bästa. Intressanta skurkar.

anddav507

Och här har vi då den andra fevoriten av alla bondfilmer.

Bra skådespelarprestationer, skickligt uppbyggd spänning som eskalerar till nagelbitarnivå, titelspåret är klassiskt, liksom båtjakten framåt slutet.
Tummen upp för denna!

Säger bara, nix inget som föll mig i smaken...får en 1:a

Precis vad man förväntar sig av en sån här film. Lite bråk med ryssar, Bondbrudar, uppfinningar, alltså typ allt som brukar var med i de här filmerna. En 3:a blir lagom.

En 3+ som film, men en -4 i sin egen genre.

Taglines: The world's masters of murder pull out all the stops to destroy Agent 007! / Blast him! Seduce him! Bomb him! Strangle him! Target: The Unkillable James Bond 007. / JAMES BOND IS BACK! his new incredible women! his new incredible enemies! his new incredible adventures!

En återigen cool Bond-film denna tvåa (läs Trivian om varför denna novell blev film två). Sköna int. miljöer man känner igen sig i - som det ska vara. En mycket, mycket vacker Bond-brud i Bianchi från Italien. Lite, lite seg stundtals, men coolast i denna film är nog den iskalla mördaren gestaltad av Shaw (från Hajen). Första filmen där Q är med. Enda filmen där Ernst Stavro Blofelds ansikte inte syns, vilket också är positivt då det bidrar med en högre spänningsgrad och mystik.
Hamnar självklart i DVD-samlingen bland de andra i serien.

Trivia: First appearance of the second classic signature James Bond theme - the "007 Theme", composed by John Barry. / The budget was $2,000,000 (double that of Dr. No (1962)). / This was chosen as the second James Bond film after President John F. Kennedy listed the book among his top ten favorite novels of all time. This list was published in Life Magazine.

En bra film Sean Connery är den bästa bond